Waarom worden reptielen over het algemeen ouder dan andere gewervelden dieren?

Ik heb het idee dat reptielen gemiddeld ouder worden dan andere gewervelden dieren. Klopt dit en zo ja waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat klopt inderdaad, voor zover ze het eerste jaar overleven. In gevangenschap kunnen zelfs kleine reptielen als hazelwormen al 52 jaar worden. De voortplanting gaat niet al te snel, en in het eerste jaar is de overleving over het algemeen slecht.

Hun strategie is denk ik een ouderpopulatie die zeer langlevend is en niet al te veel energie in de voortplanting steekt. Als er in een gunstig jaar wat jongen overleven dan is dat voldoende om de populatie stabiel te houden.

Ik heb een bron gevonden, die dit zo ongeveer bevestigt. Als je op "bet hedging" googlet dan vind je erg veel onderzoek dat op dit soort theoretische strategieen is gefocussed. De schildpad wordt gezien als een dier dat een gok moet nemen, veel eieren met een grotere aantal nakomelingen in het eerste jaar, of weinig, een betere overleving en weer een nieuw legsel in het volgende jaar. Belangrijk is dan of je er vrij zeker van bent dat je in een bepaald jaar gaat overleven, bij de snapping turtles was de mortaliteit minder dan 1 %, dus ze hoefden zich daar weinig zorgen over te maken. Korter levende reptielen als varanen hebben een levensverwachting van 10 tot 12 jaar, omdat er vrij stevig op gepredeerd wordt, die zullen dus wat meer in voortplanting moeten investeren.

Slangen als de adder en de gladde slang hier planten zich zelfs nog niet eens elk jaar voort, maar sparen energie uit door slechts eens in de twee jaar voort te planten. Dat houdt eigenlijk automatisch in dat hun overleving ook hoog moet zijn. De ringslang legt meer eieren, is actiever, eet meer, migreert meer , groeit sneller en zal waarschijnlijk minder oud worden dan de adder, met uitzondering van enkele zeer grote vrouwtjes die te groot zijn voor de gebruikelijke predatoren