Giftige stoffen uit de natuur ?

Voor ANW moeten we voorbeelden van giftige stoffen opnoemen.
- Natuurlijke ( bij dieren en planten )
- Synthetisch ( door mens samengesteld, bijvoorbeeld gifgas )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (4)

En je kan geen natuurlijke gifstioffen bedenken?

Denk aan digitalus (Oftewel vingerhoedskruid) wat in de middeleeuwen als gif werd gebruikt. Of pijlstaartkikkers, welke in centraal / midden amerika door indianen werden / worden gebruikt voor de jacht. Of slangengif wat je kan oogsten en kan gebruiken. Of paddestoelen. Voorbeelden te over!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van cyaankali (kaliumcyanide)? Komt voor in een aantal bamboesoorten. Errug dodelijk, behalve voor een bepaalde panda die het cyaankali kan neutraliseren.

Verder schorpioengif, slangengif, mierenzuur (voor mensen slechts pijnlijk, voor insecten dodelijk).

Spinnengif zorgt dat de ingewanden van het slachtoffer oplossen.

Brandnetelgif.
Cryofiel
14 jaar geleden
er zijn geen giftige stofffen alleen giftige hoeveelheden,
maar stoffen die in kleine hoeveelheden giftig zijn als voorbeeld van natuurlijke gifstoffen
slangegif
taxatine
nicotine
heroine
cocaine
vliegezwam
digitalus
pulsativa vulgaris
Datura
arsenicum
cyanide
zwaveldioxide
gifstoffen die niet in de natuur voorkomen
plutonium
sarin
mosterdgas
chloorgas
de lijst is eindeloos vooral van de natuurlijke gifstoffen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al een mooi antwoord met een lijst gegeven.
1 aanvulling erop:

Sommige stoffen zijn dodelijk giftig als je ze in je bloed krijgt (slangegif bv) terwijl ze een medicijn zijn als je ze inneemt.
Giftiheid hangt dus oa af van hoe je het in je lijf krijgt..

vzv ik weet is botulisme 1 van de giftigste natuurlijke stoffen die er bestaat. Is al in microgrammen dodelijk (miljoensten van grammen) Komt als afval stof van een bactrie die kan groeien in dood vlees in relatief warm oppervlakte water (warmer als 22 graad). Dus nooit zwemmen in water waarin ook dode eend ligt.
Het gif curare (op pijlen gebruikt door indianen) is bij innemen ook een geneesmiddel.