Zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn om zwanger te worden van jezelf?

Een bevruchte eicel heeft 46 chromosomen, een onbevruchte eicel 23. In de eiceldeling (meiose) gaan de cellen van 46 naar 23 chromosomen. Het is niet ondenkbaar (maar de kans zal wel heel klein zijn) dat er iets misgaat met die celdeling en dat de onbevruchte eicel 46 chromosomen kan bevatten. Kun je dan zwanger worden van jezelf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Het beste antwoord

Bij vissen als karpers is dat goed mogelijk. Dat wordt endomitose genoemd. Juist voor de klieving wordt het proces onderbroken en je krijgt volkomen homozygote vrouwtjes, die echter elk een willekeurige verzameling van de helft van het moedermateriaal zijn. Dit wordt een bibliotheek van het moederdier genoemd, omdat alle recessieve eigenschappen automatisch dubbel zijn komen ze ook aan het licht. Doe je hetzelfde nog een keer dan ontstaan er volledig homozygote kopieen van het ouderdier, dat immers al homozygoot was.

Het is ook mogelijk om klonen van het moederdier te maken door `retention of the second polar body. Dat kan ook door een hitte of koudeschok op een bepaald moment na de bevruchting. Dan krijg je dieren die wel diploid zijn maar niet homozygoot en dus wat meer op de moeder lijken. Aangezien er al wel de eerste fase van meiose is opgetreden zijn ze echter niet helemaal gelijk aan het moederdier en ook niet homozygoot.

De goudvis en de giebel zijn vissen die zich op deze manier voortplanten, de interactie met sperma van andere karperachtigen is genoeg om de eicellen in deling te laten gaan en de nakomelingen zijn allen identiek aan het moederdier, aangezien deze vissen al homozygoot zijn.

Bij zoogdieren is het gelukt om kernen van lichaamscellen van het moederdier in te planten bij een eicel en deze tot deling te stimuleren. Het eerste voorbeeld was het schaap Dolly. Voor koeien is het erg interessant omdat er normaal gesproken vooral op stieren wordt geselecteerd. Een heel goede stier kan meerdere duizenden nakomelingen krijgen maar voor goede koeien blijft het aantal nakomelingen beperkt tot 10 kalveren of iets dergelijks per generatie, door klonen hoopte men dat te verbeteren. Of het nu nog praktijk is weet ik niet, vanwege de verminderde levensvatbaarheid van klonen, waarschijnlijk door bijeffecten van de behandeling.

Dolly was trouwens wel genetisch identiek aan het moederdier, maar niet hetzelfde individu, net zoals identieke tweelingen niet hetzelfde zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, menselijke ' hermafrodieten' zijn niet echt hermafrodiet, en kunnen niet zichzelf bevruchten, en OOK niet beide andere geslachten. We spreken dan ook eigenlijk medisch gezien niet van een hermafrodiet, maar van een chimaera of een kween.

Ook spontaan klonen van een volledige vrouw, zoals in je omschrijving, behoort niet tot de mogelijkheden. De eicel moet bevrucht worden, en dat gaat nu eenmaal niet zonder zaadcel. Naast de chromosomen komen daar nog een heleboel andere delicate chemische stofjes bij kijken.

WEL is het in theorie in een laboratorium / reageerbuis mogelijk een niet-bevruchte (ei)cel of twee (verschillende) vrouwelijke eicellen samen te voegen en tot delen te krijgen en zo een moeder te klonen. (Denk aan het schaap Dolly), maar spontaan komt dit niet voor.

In de geschiedenis is slechts sprake van één mogelijke maagdelijke geboorte (niet goed gedocumenteerd) en dit betrof een kind van het andere geslacht, wat een medisch zeldzame kloon al uitsluit.

Een eicel van 46 chromosomen is niet levensvatbaar, en zal dus niet tot deling komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas bij het binnendringen van een kop van een zaadcel in de eicel verandert de status van de eicel en zal hij kunnen innestelen. Als die eicel verkeerd deelt, dan zal hij niet gaan innestelen, maar afsterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan. Maria heeft ook ontvangen zonder eerst bevlekt te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wou ik net zeggen ; als Jezus een kloon was van zijn moeder, was het een meisje. Of Maria was een kween natuurlijk, maar daarvan weten we al dat ze niet vruchtbaar zijn, en al helemaal niet autofertiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk om de bijbel erbij te halen. Maar niet realistisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ook dat jozug gewoon wat anders heeft lopen vrezen dan enkel hout. natuurlijk kan het een godswonder zijn zodat men niet verder hoeft na de denken over een logisch verklaring, maar realistisch is het idd totaal niet. jonge meiden die zwanger zijn hoeven echt niet met een dergelijk verhaal thuis te komen, ook al geloven de ouders nog ze stellig in de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De "bevlektheid" had te maken met de erfzonde, niet met al dan niet maagd zijn.
Bij mijn weten is het al gelukt om voor bepaalde diersoorten (bijvoorbeeld kikkers) een kloning toe te passen door de celkern van een gewone cel in te planten in een eicel. De gecombineerde cel ontwikkelde zich dan spontaan verder tot een kloon. Het lijkt me niet ondenkbaar dat door verder onderzoek en ontwikkeling deze techniek op een gegeven moment ook op mensen zou kunnen toegepast worden.