Hardhout is een verwarrend begrip. Er wordt onderscheid gemaakt tussen hout afkomstig van loofbomen, hardhout, en van naaldbomen,het zgn zachthout of naaldhout. Er zijn echter hardhout soorten die veel zachter zijn dan sommige zachthout soorten. Balsa is hiervan een mooi voorbeeld. Je drukt er je nagel zo in, zo zacht is het terwijl Douglas pine bijvoorbeeld veel harder is terwijl het van een naaldboom komt.
Kortom: er is niets dat hardhout hard maakt, anders dan de naamgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ras van de boom waar het hout vandaan komt is een sterke soort. Er zijn vele soorten hardhout, azobé is een bekende soort. Hout wordt dus niet behandeld zodat het hard wordt. Het gaat om een van nature harde soort hout.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoewel er ook wel verwarring kan ontstaan over hardhout (hardhout wordt soms als vertaling van hardwood uit het Engels gebruikt), bestaan er wel degelijk harde soorten die bestendiger zijn dan andere soorten hout. Azobé is bijvoorbeeld veel harder dan grenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mate van groeisnelheid van de boom maakt het hout harder dan wel zachter. Een langzaam groeiend boom levert "hardhout", en een snel groeiende boom levert "zacht"hout.