Krijgen ijsberen jongen tijdens winterslaap?

Ijsberen graven een hol en gaan in winterslaap ik vraag mij af wanneer de vrouwtjes de jongen krijgen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Ja, ijsberen krijgen jongen tijdens de winterslaap.
Terwijl de mannetjes ronddwalen op de bevroren oceaan op zoek naar voedsel, zoekt het vrouwtje een plaats om een hol in de sneeuw te maken. Daar bevalt ze - tijdens haar winterslaap - van haar jongen. Dankzij haar moederinstinct weet zij zelfs tijdens deze winterslaap voor haar welpen te zorgen.
Vanavond kun je om 20.35 u. op Ned. 1 kijken naar een aflevering van Frozen Planet, waarin hierover iets te zien is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de winter graven ijsberen een hol voor een winterslaap, maar ze blijven gewoon wakker. Ze kruipen in hun hol en wachten de winter af, maar slapen niet constant. Er is in die tijd weinig te eten. De beren overleven door hun dikke laag vet, die hen ook tegen de kou beschermt. Zwangere vrouwtjes slapen wel meer en wachten op de geboorte van hun jongen. Die zijn bij hun geboorte blind en zo klein als een pasgeboren poesje! Pas als ze drie maanden oud zijn, mogen ze voor het eerst naar buiten. Na twee jaar kunnen ze zelf zwemmen en jagen en verlaten ze hun moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, dat kan niet, het eruit persen vergt zoveel en de verzorging nadien eist een wakkere staat.
In hibernatie is de energiehuishouding zo verlaagd dat de lichaamstemperatuur en dus de spierkracht beslist niet voldoende zou zijn on de bevalling te realiseren

Toegevoegd na 7 uur:
Zie mijn reactie, bij winterslaap daalt de lichaamstemperatuur beduidend en functioneren hart en andere systemen haast niet, als de jongen geboren gaan worden wordt de winterslaap eerst afgebroken om het moederlichaam op temperatuur te brengen zodat spieren en melkopwekking kunnen opstarten, dat kan alleen bij vrijwel normale lichaamstemperatuur.

dat in Frozen Planet gesproken wordt over dat de moederbeer nog slaperig is laat onverlet dat haar lichaam al op vrijwel normale activiteit werkt.

De jongen zouden anders niet uitgedreven kunnen worden , al zijn ze nog zo klein, ze zouden te koud worden en de lactatie zou niet op gang komen.

Dus moeten we slaperigheid welke verband houdt met het uit de winterslaap gekomen zijn niet verwarren met winterslaaptoestand waarbij ALLE functies op een zeer laag pitje draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Het mannetje gaat in de lente (april, mei) op zoek naar een vrouwtje zonder kleintjes, om te paren. In oktober of november gaat het zwangere ijsbeervrouwtje op zoek naar een hol om daar te overwinteren.

De jongen worden meestal eind december, begin januari geboren. Dat gebeurt terwijl hun moeder nog slaapt. Meestal worden er twee jongen geboren. In totaal is de moeder dus 7 of 8 maanden zwanger geweest. De kleintjes zijn ongeveer zo groot als een eekhoorn en wegen iets meer dan een pakje boter, zo'n 600 gram.

Na ongeveer een maand kruipen de beertjes al in het rond, maar pas na zes weken gaan hun ogen open. Niet veel later komen de tanden door. Als de jongen groter worden, gaat moeder-ijsbeer rechtop zitten. Na tien weken zijn de beren klaar om samen met hun moeder het hol te verlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja! Ongeveer eens per drie jaar wordt een vrouwtje zwanger. Dan gaat ze al veel eerder slapen. Soms al in oktober. Geen echte winterslaap, want haar lichaamstemperatuur zakt niet zoveel. In geval van nood is ze snel wakker. Maar als ze niet gestoord wordt, slaapt ze lekker door. Waarschijnlijk merkt ze niet eens dat er zo in december jongen geboren worden.
Amadea