Kunnen mensen kieuwen krijgen?

Volgens sommige berichten komen mensen uit de zee via een lang proces van evolutie.
Kunnen parelduikers na dit vele generaties te doen kieuwen krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh, nou, ik denk het niet eerlijk gezegd.... Meen je dit serieus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen niets, ik vraag het. Als het niet kan, zou ik willen weten waarom niet.

Het beste antwoord

Nee, dat is onwaarschijnlijk.

Je gedachte volgt de theorie van Lamarck, niet die van Darwin: "Giraffen zijn zo lang omdat ze steeds hoger reikten om de bovenste blaadjes te eten. Hierdoor zouden de nekwervels uitrekken". Inmiddels is duidelijk dat dit een achterhaalde theorie is. De evolutie verloopt zelden doelgericht en ook niet stapsgewijs. Eerder op microniveau dan op macroniveau (hoewel mutaties op microniveau uiteindelijk zijn weerslag zullen hebben op macroniveau, bijvoorbeeld bij Darwins voorbeeld van de galapagos vinken).

Evolutie zorgt niet per definitie voor verbetering. Veel aspecten in ons bouwplan zijn niet denderend "ontworpen" (bijvoorbeelde de bouw van de ogen / netvlies), maar wel functioneel.

Je stelling dat mensen "uit zee komen" ligt genuanceerder. Het leven is waarschijnlijk in zee ontstaan en cellen (de bron van het leven) zijn samen gaan werken en zich differentieren. Steeds complexere diervormen zijn ontstaan en het leven op land is ontstaan. Een proces van miljoenen (?) jaren.

Daarnaast is er in jouw voorbeeld van de parelvissers geen sprake van selectiedruk (voor wat betreft de voortplanting). Parelvissers die zonder hulpmiddelen duiken zullen steeds zeldzamer worden. De mens past zich zelf aan de omstandigheden aan door kieuwen mee te nemen, in de vorm van duikflessen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verhaal klinkt heel aannemelijk.

Andere antwoorden (6)

Lijkt me onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALLE leven is ontstaan uit de zee. Dat weten we zo langzamerhand wel zeker.
Dat een parelduiker na vele generaties met terugwerkende kracht kieuwen zou kweken is te dwaas voor woorden.
Je moet eerst wat meer lezen over het hoe en wat van de evolutieleer. Dan zal je daarna dit soort vragen niet meer (hoeven) stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Micro-evolutie is bewezen; macro-evolutie niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rick, er is geen verschil tussen micro en macro evolutie. Tenzij je een mechanisme aan kunt tonen dat het onmogelijk maakt om vanaf een bepaald punt verder te evoluëren, maar dat mechanisme is nog nooit gevonden. Verder: HeLa-cells. Zoek maar op. Voldoet volgens mij aan elke denkbare definitie van macro-evolutie, zo'n overgang van de mens naar een ééncellig organisme.
Parelduikers zouden na heel veel generaties (zeg 1000) waarin ze grote delen van de tijd onder water zitten zeker wel iets van kieuwen kunnen ontwikkelen ja. Of iets anders wat ze helpt om lang oder water te blijven (een walvis kan dat immers ook langer dan een half uur, en heeft ook geen kieuwen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Gedurende de embryonale ontwikkeling doorloopt de mens een stage waarin deze kieuwen heeft, en als je op dat punt dus een gebrek in je ontwikkeling treft, bestaat de kans dat je kieuwen houdt tot na de geboorte.

Echter, deze fase bevindt zich zo vroeg in de ontwikkeling, dat een fout op dit moment waarschijnlijk gewoon zal leiden tot een miskraam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wel goed begrijpen hoe evolutie werkt.

Stel, een soort waterdieren leeft in de buurt van de kust, want daar groeit ook hun voedsel (planten met bladgroen, die in ondiep water voorkomen om zonlicht te vangen). Echter, dat voedsel is schaars, en de dieren hebben grote moeite om voldoende te vinden.
Een paar van die dieren ontwikkelt nu sterkere spieren in de vinnen, om zo in ondieper zichzelf met hun vinnen vooruit te kunnen duwen en zo nog meer voedsel te kunnen bereiken.
Deze dieren hebben meer overlevingskans dan hun vriendjes met "zwakkere" vinnen, en dus komen er meer en meer van. Uiteindelijk heeft de hele soort deze gespierde sterke vinnen.
Stapje voor stapje gaat deze evolutie verder tot vissen zelfs een stukje het droge op kunnen kruipen (deze vissen bestaan ook nog altijd).

Zo werkt het ook andersom. Alleen als de mens, met aangepaste genetische eigenschappen, een grotere overlevingskans zou hebben dan ie nu doet, dan zou die soort mensen het van de reguliere mensen overnemen. En ofwel de soort splitst zich (de originele mens blijft verstaan), of de oude vorm van mensen sterft volledig uit ten gunste van de nieuwe soort.

Maar: dan nog is het de vraag of zoiets kan in onze moderne samenleving. Mensen zorgen namelijk ook voorelkaar. Zij het in gezinsverband, vriendenverband, of zelfs nationaal verband. Er zijn ziekenhuizen, er zijn sociale voorzieningen. Mensen die het minder "goed" doen hebben nog altijd alle kans om zich voort te planten. Dat klinkt cru maar het keiharde mechanisme dat "survival of the fittest" heet gaat voor de soort "mens" niet echt meer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang wij beschikken over genen die in theorie kunnen leiden tot de ontwikkeling van kieuwen moet dit doormiddel van genetische manipulatie mogelijk zijn.
(Ik heb dit uit een bron over kippen, maar met mensen moet dit net zo goed kunnen)