Wat is de gemiddelde begindatum van het biologische voorjaar voor Nederland?

n.a.v. http://www.nu.nl/binnenland/2705734/voorjaar-2012-al-begonnen.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Je vraag is niet zomaar te beantwoorden: wat is de startdatum? De eerste voorjaarsbloeiers? Die bloeien nu vaak al in december. Sommige fluitenkruidplanten staan hier (Utrecht) dapper te bloeien. De eerste zangvogelriedels? Ik hoorde hier al een merel oefenen (en ik zie al mezen met nestmateriaal bezig).
De staartmezen die ik normaal in de wintertijd in mijn tuin heb, hebben zich (nog?) niet laten zien.
Die gemiddelde datum verschuift steeds meer naar voren, en hier kun je dat goed zien: http://www.natuurkalender.nl/
Kijk bijvoorbeeld op Waarnemingen - Natuurverwachting (voor planten. libelles, paddentrek bijvoorbeeld) of bekijk via Waarnemingen - Bekijken - Planten een soort als speenkruid. Die bloeit nu al op meerdere plekken, maar als je de eerste bloeigegevens van eerdere jaren bekijkt, zie je dat speenkruid vroeger pas veel later bloeide.