Wat stuurt impulsen aan bij organismen zonder zenuwstelsel?

Bij ons stuurt het zenuwstelsel impulsen aan, waardoor we kunnen bewegen. Wat zorgt ervoor dat dieren zonder zenuwstelsel toch kunnen bewegen ed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Bij het pantoffeldiertje wordt de beweging geregeld door de concentratie van cAMP, een belangrijk signaalmolecuul in alle cellen, bij sommige concentraties zwemt het pantoffeldiertje naar voren en bij ander concentraties zwemt het diertje naar achteren. Dit kan doordat de trilhaartjes (cilia) een ander bewegingspatroon gaan vertonen. De concentratie van cAMP in de cel kan een reactie zijn op voedseldetectie of gevaardetectie. Eencellige diertjes gaan door voor primitief maar zijn ver geevolueerde organismen, die in staat zijn alle levensfuncties in 1 cel te huisvesten.

De sponzen bewegen zelf nauwelijks, maar de cellen kunnen door het lichaam bewegen naar een geschikte plaats en ze vervullen verschillende functies. Een zenuwstelsel is niet nodig, omdat de organisatie meer als een mierenhoop functioneert, alleen signaalstoffen en functioneel verschillend cellen zorgen voor een geschikte structuur. De zweephaarcellen zorgen ervoor dat er een waterstroom met voedseldeeltjes de spons in gewerkt wordt en andere cellen zorgen voor de verwerking.

Bij 'hogere' organismen functioneren nog steeds de 'primitieve' mechanismen (denk aan spermacellen, witte bloedcellen, embryo's in het blastula stadium, hoe een eicel wordt opgevangen in de tuba en met trilhaarepitheel door de eileider wordt gestuurd), maar ontstaan er ook netwerken van zenuwcellen die gecoordineerde en vooral snelle bewegingen kunnen aansturen. Het beste voorbeeld is het zwemmen van een kwal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dieren hebben ook een zenuwstelstel ; zelfs heel primitieve dieren als platwormen. (En veel primitiever kun je ze niet vinden).

Bij planten wordt het een ander verhaal ; die hebben geen zenuwstelsel en bewegen dan ook in de regel niet actief. Wel heeft zonlicht en allerlei hormonen invloed op de groei (hoogte, richting, volheid) waardoor bijvoorbeeld planten naar het licht toe groeien. Maar daarvoor gebruiken zij niet actief een eigen systeem.

Toegevoegd na 1 minuut:
De enige groep die je als ' dieren' zonde zenuwstelsel zou kunnen classificeren zijn eencelligen. Wel kunnen zij zich voortbewegen. Dat gebeurt door draden in het plasma in de cel, die impulsen doorgeven en zorgen voor beweging door samentrekken en uitrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat zijn gewoon primitieve meercelligen, ensedentair - dus voortbewegeniser niet bij, bewegen doen ze met een zenuwstelsel.
Zie de 2e link ; daar worden neteldieren (zoals kwallen en sponzen) als aparte - primitieve- groep genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je het zenuwstelsel van een platworm niet beter een zenuwknoop kunnen noemen of iets dergelijks? Ik vind zenuwstelsel zo intelligent klinken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag ; het gaat om een primitief zenuwstelsel. Maar een zenuwstelsel is een zenuwstelsel, hoe simpel of ingewikkeld ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij heel primitieve dierlijke levensvormen wordt beweging doorgaans (altijd?) aangestuurd door milieufactoren. Het kan dan gaan om concentraties voedingsstoffen, om meer of minder licht, warmte/koude, en/of dingen als (water)beweging. Intern is de communicatie tussen cellen doorgaans ook chemisch van aard. Dit mag je best hormonaal noemen.