Waarom heeft de mens als enigste zoogdier zo'n duidelijk herkenbare navel?

Ik heb nog nooit een ander zoogdier gezien met een duidelijk herkenbare navel en vroeg me af of die zoogdieren er eigenlijk wel zijn. En hoe het komt dat bij de meeste zoogdieren de navel niet zichtbaar is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.8K

Het beste antwoord

Heel simpel : wij hebben geen vacht en lopen rechtop.
Elk ander zoogdier dat je zou scheren en rechtop laten lopen, zou een mooie navel vertonen. Wel weer iets anders dan de onze (zoals ook bijvoorbeeld de pootjes en de kop iets anders gevormd zijn) maar ook gewoon een navel.

Er is wel één onderscheid : doordat dieren met de buik naar beneden lopen, en mensen zich de eerste tijd vooral op de rug liggen en daarna rechtop staan/zitten, heelt de navel verschillend. Bij dieren drukken de buikorganen van binnen tegen de navel, waardoor het litteken vaak wat vlakker heelt. Mensen hebben dus vaker een duidelijke, geprononceerde navel (kuiltje of bultje) waar het bij dieren vaker een vlak litteken is. Dat je dus nauwelijks ziet als je het beestje niet scheert.

(Dieren die ook veel rechtopgaan en zitten, zoals mensapen, hebben dan ook weer een veel duidelijker zichtbare navel, vergelijkbaar met die van mensen).

Verder heb je ook bij dieren, net als bij mensen, natuurlijk variaties.

En ook afwijkingen aan de navel (breukjes) komen bij dieren voor.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nou dat komt denk ik omdat de meeste behaard zijn en aan de onderkant zitten ,waardoor we het minder zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van ons wordt gemaakt (doorknippen navelstreng en knoop erin). Andere navels ontstaan natuurlijk (moeder bijt ze door, her eindje droogt uit en valt er vanzelf af).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben geen haren die de navel bedekken. Ja alle zoogdieren hebben een navel, zelfs een dolfijn. Alle zoogdieren, op 1 uitzondering na, zijn levend barend, alle.zoogdieren maar ook echt alle, brengen hun jongen groot aan de borst, of terwijl zogen. Maar alle zoogdieren hebben een navel, bij een paard zit de navel een paar centimeter voor uiers. Bij een manlijk paard ( nongecastreerd heet hengst gecastreerd ruin) een centimeter voor zijn kookeitje, een deel van de penis wat bij mensen de voorhuid is, een omhulsel wdie bescherming bied. Bij een varken zit ie op gelijke hoogte, een dolfijn heeft em op de plek waar zijn staart begint aan de buik zijde ( dat is bin alle bruinvissen zo ) wen hond heeft hem op de Geldes hoogte als een mens, dat had ik gezien toen mijn hond beviel van acht puppies, ze zijn nu onderhand zeven maanden oud. Maar samengevat onze navel valt op omdat wij " naakt " zijn en rechtop lopen, lopen we op handen en voeten zal het een stuk minder opvallen. Als een paard steigert kan je zijn of haar navel ook goed zien. ( steigeren is als het dier op.de achterbenen gaat staan, het kan een uiting zijn van angst maar het kan ook een uiting zijn van vreugde, uitgpelatenheid, energiek.) Olifanten en neushoorns hebben ook een navel en zijn ook levendbarend.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de dierentuin heb ik wel opvallende nagels gezien, de apen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt wel hoor, maar je hebt letterlijk wat er al staat.. Op een paar non-relevante dingen na.