Bestaat er een water insect dat stroom opwaarts in de straal van je plas tijdens het plassen in een rivier in t buitenland binnen dringt in je penis?

Het schijnt waar te zijn en gevaarlijk. Weet er iemand meer over dit insect wat v.n. in het buitenland voorkomt. Heb het een keer op discovery gezien.

Mvg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha geloof er niks van
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ook niet. Een urinestraal valt snel uiteen in spetters. Tegen spetters kun je niet opzwemmen, dan zou je eerder moeten vliegen.

Antwoorden (4)

Het is geen insect, maar een visje de "candiru" genaamd
en het is echt waar!, dus pas maar op als je in de amazone plast...

Toegevoegd na 56 seconden:
Ik geloof dat dit visje dan ook de bijnaam "vampiervis" heeft, maar daar ben ik me niet helemaal zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de link :) Hierdoor wordt hij in het gebied ook wel de "vampiervis" genoemd (peixe-vampiro).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat eng zeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vampiervis is juist, De vis komt af op de ammoniak in je urine en kan het erg lang volhouden in je blaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is inderdaad de candiru. Het visje zwemt tegen de stroom in naar binnen en klemt zich met weerhaakjes vast aan de binnenkant van de penis. Best pijnlijk dus, en hij komt er dan niet gemakkelijk meer uit. Dit lukt hem alleen als je zelf met je penis al in het water zit trouwens. Dus als je vanaf de kant in het water plast is het niet zo dat hij via de straal naar boven komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.mundogump.com.br/wp-content/uploads/2011/09/candiru-xr1.jpg&imgrefurl=http://www.mundogump.com.br/a-enguia-candiru/candiru-xr1/&h=336&w=608&sz=29&tbnid=yYE5BhCLbniPdM:&tbnh=66&tbnw=120&prev=/search%3Fq%3Dcandiru%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=candiru&docid=3tUxHEiNTgXoQM&sa=X&ei=O3L4ToCvM4iSOvmnjJwB&ved=0CEEQ9QEwBA&dur=1318
Dat klopt, die zwemt tegen je plas richting en gaat in je urinebuis zitten en bloed drinken. dat is heel gevaarlijk want je krijgt bacterien binnen en je kan niet meer plassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is een broodje aap verhaal. Van het visje "candiru" zoals hier wordt genoemd, is inderdaad bekend dat het lichaamsholten kan binnenzwemmen (bedenk maar waar allemaal), maar niet tegen de stroom van je urine omhoog en dan je penis in. Het is een parasiet van ongeveer 5 centimeter lang en hooguit een centimeter dik. Ze worden aangetrokken door bloed (menstruatie) en in mindere mate door urine. Ze hebben een stekel onder de kieuwen die functioneert als een weerhaakje. Ze kunnen vaak alleen chirurchisch worden verwijderd. Overigens wordt de candiru vanwege deze eigenschappen gevreesd door de lokale bevolking, meer nog dan de piranha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een aflevering van een serie op discovery geweest waar dit bij een man gebeurt is en bij hem een pijnlijke operatie noodzakelijk maakte.
Maar deze man zwom of liep in het water tijdens het vissen.
De candiru is een rappe zwemmer maar tegen een plasstraal op zwemmen lijkt me erg onwaarschijnlijk, hoewel bij vrouwen zou het kunnen omdat wat dichter bij het wateroppervlak zitten.