Waarom zijn ringwormen en kreeftachtige nauwer aan elkaar verwant dan kreeftachtige en stekelhuiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

De vraag is of het waar is wat je zegt, waarschijnlijk hebben ze namelijk de zelfde voorouders, wat zou betekenen dat ze ongeveer net zo verwant aan elkaar zouden zijn (althans de eerste stekelhuidigen en de eerst ringwormen).

Waarom dit is, vraag het evolutie, of beter gezegd, daar is geen duidelijk antwoord op te geven.

Toch is dit allemaal nog niet zeker, wellicht worden er nog soorten ontdekt die kunnen worden beschouwd als een missing link.
En blijken ze van ver gevorderde stekelhuidigen af te stammen, wie zal het zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle dieren kennen een proces dat gastrulatie wordt genoemd. Eerst is er een holle bol met cellen en in de bol ontstaat een gat waarlangs cellen naar binnen bewegen. Bij de wormen en kreeftachtigen (protostomen) wordt dit gat de mond, bij stekelhuidigen en gewervelden wordt dat de anus. Ook liggen bij de slakken, wormen, insecten en kreeftachtigen het zenuwstelsel langs de buik en moet het spijsverteringskanaal in de kop tussen de belangrijke zenuwcentra door (ganglia).

Er zijn nog veel vragen over de precieze oorzaak van dit verschil. Er is verondersteld dat de stekelhuidigen en gewervelden een protostoom zijn op zijn rug ligt, maar dan is er nog het probleem van de mond. Daarvoor zijn weer nieuwe hypotheses die stellen dat deuterostomen een combinatie van twee individuen zijn. Waarschijnlijk kunnen deze kwesties toch wel onderzocht worden als nog meer van de genetica bekend wordt.