Van welke stof kan de rugplaat zijn, pijlinktvis?

Voor school moet ik een werkstuk maken over de pijlinktvis, en ik kan nergens vinden waar zijn rugplaat van is gemaakt. Een andere klasgenoot die zei van Hoorn, wat ook onder onze nagels zit. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (4)

Je bedoelt waarschijnlijk de zeekat. Die heeft een inwendige schelp die voornamelijk uit kalk bestaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aragoniet, om precies te zijn.
bamibal
12 jaar geleden
De rugplaat kan van been of van kalk zijn.
Hierbij een artikel er over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nogal variabel, het beste kun je de schelp van een inktvis denk ik zien als een organische structuur die wordt aangelegd als kraakbeen of chitine en vervolgens al dan niet mineraliseert met kalk. De rugplaat (pen) van een pijlinktvis bestaat voornamelijk uit chitine. De kalkachtige schelpen die we hier langs het strand vinden zijn afkomstig van zeekatten en niet van pijlinkvissen.

Ook het pantser van insecten wordt van chitine gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sepia,
parkieten maar ook andere vogelsoorten gebruiken het om hun snavel te onderhouden en krijgen op deze manier extra kalk binnen