Welke plant groeit het snelst? ik heb gehoord in 1 dag of 2 dagen zie extra uitleg

welke plant van zaad tot plant

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.5K

Het beste antwoord

Het hangt er wat vanaf hoe je groei opvat. Bamboe groeit heel snel in de lengte maar in die fase neemt de biomassa juist af, vanwege de energie die nodig is om de vacuoles in de cellen op te pompen. Voor pompoenen geldt hetzelfde. Als je de groei in biomassa uitdrukt (vastgelegde kooldioxide), dan zijn de verschillen minder groot.

Een plant als mais gooit dan hoge ogen denk ik en ik denk dat als landplant suikerriet de snelste relatieve groeisnelheid heeft als je het op die manier bekijkt, omdat deze plant als een soort vergelijkingsstandaard wordt gebruikt voor de efficientie van de teelt van algen. Dan gaat het om de meest efficiente manier om zonlicht om te zetten in vastgelegde koolstof.

Aangezien zonlicht bij alle planten onder verder optimale omstandigheden een beperkende factor is, en voor alle planten gelijk is de snelheid van CO2 vastlegging de beperkende factor voor groei. De snelstgroeiende planten zijn C4 planten, zoals mais, suikerriet en veel andere tropische planten. C4 is een verbinding met 4 koolstofatomen die als bindingmolecuul voor CO2 wordt gebruikt bij de fotosynthese. Ook C4 planten gebruiken echter uiteindelijk binnen hetzelfde mechanisme voor het vastleggen van CO2 als andere planten en verspillen wat energie met hun tussenstappen.

Gek genoeg zijn de snelst groeiende planten eigenlijk de kleinste planten: de micro algen. Deze planten hebben geen steunweefsels, zaden en dergelijke nodig en houden zich alleen maar bezig met groeien en delen. Als snelst groeiende micro alg vond ik een verwijzing naar Navicula acceptata die 3.8 keer per dag kan delen.

In de bronnen een vergelijking tussen algen en landplanten voor olieproductie per hectare.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bamboe is 1 van de snelstgroeiende planten.
12 jaar geleden
Dan kom je uit bij woestijnplanten die na de regen heel snel uitkomen, bloeien en afsterven
12 jaar geleden
Mosterdzaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bovenstaande antwoord :Bamboe is wellicht juist.
Deze plant kan je met het blote oog zien groeien en sommige soorten halen tot 5 cm per uur !
Wat ook heel vlug groeit zijn sommige paddenstoelen ...die daar ineens plegen te staan , dar waar de voorgaande dag nog niets te zien was.
Ook reuze-pompoenen groeien heel vlug , maar dat dan wel in omvang en niet in hoogte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas zijn paddestoelen geen planten, maar schimmels... helaas, ik moet je n - geven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pinky135 1 antwoord goed en 1 antwoord fout, het glas is dus halfleeg?
De Phyllostachys bambusoides is de snelst groeiende plant, ook wel Madake Bamboe.