Zouden dieren over miljoenen jaren ook zich heel erg ver hebben ontwikkeld zoals de mens?

De mens is natuurlijk apart, gezien het 'denken' , en niewsgierigheid. Zouden dieren over miljoenen jaren ook zover zijn dat ze nóg veel genieuzer en ontwikkelender bezig zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Wij mensen denken dat we boven de natuur staan. Maar we zijn de natuur niks minder niks meer. ik hoop het wel trouwens! lijkt me leuk dat ze kunnen praten dan toch haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weinig kans, het zou ontzettend toevallig zijn als ze op dezelfde manier zouden leren praten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze kunnen ook praten alleen zijn wij niet goochem genoeg om het te kunnen ontcijferen
neem bv walvissen waar we toch al geen bal van snappen wat ze elkaar allemaal te vertellen hebben. blijkt ook dat dat dieren uit verschillende gebieden dialect lijken te spreken. (en zo is dat bij meer dieren) mens heeft helaas de neiging om zichzelf te zien als smartass, en alles wat hier niet op aansluit en waarvoor wij te dom zijn om te begrijpen vinden we gewoon minder slim. sterker nog, merendeel van de hondenbezitters begrijpt niet een wat hun hond zegt met hun lichaamstaal om maar een simpel voorbeeld te noemen. als het beest zou praten zouden we het waarschijnlijk beter weten, óf we zouden het dier zijn snuffert snoeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kort en bondig. dankje

Andere antwoorden (6)

Qua nieuwsgierigheid zijn mensen asboluut niet apart. Alelrlei zoogdieren zijn zeer nieuwsgierig. Denk aan koeien ed.

Maar verdere ontwikkeling.. Hoewel het zou kunnen, os het onwaarschijnlijk dat dieren zich vrijelijk kunnen ontwikkelen. Mensen voelen zich te snel bedreigd om een intelligente diersoort te laten ontwikkelen.

Toegevoegd na 12 uur:
[Uiteraard is het zo dat evolutie eenzelfde route kan volgen. Maar niet zolang toppredator Mens nog rond loopt.]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee nooit, dat leren, wij mensen, hen wel af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook aan de mens komt een einde!
En dan is de baan vrij voor andere soorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien is dit uit de lucht gegrepen, hoe en waarom zouden we dit doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Jorryt dat weet nog zo net niet. Zouden wij de Neanderthalers naast ons geduld hebben ? Ik denk het niet. Het is zelfs waarschijnlijk dat "wij" (homo sapiens) deze verre neef zo'n 30.000 jaar geleden hebben uitgeroeid. Zij waren wel sterker maar wij waren slimmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook mijn reactie op Jelle
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hanson, blijkbaar zijn wij niet verantwoordelijk voor hun uitroeiing, zo het antwoord op jouw laatst gestelde vraag. Interessante vraag trouwens. 'We zijn nu zo slim geworden dat we ons zelf kunnen uitroeien en daar lijkt het soms al aardig op.' Zou je dit nader kunnen toelichten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is al bijna een keer gebeurd tijdens de Cuba crisis ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Cubacrisis > Lees ook het boek "Our Final Century" van de vermaarde astronoom Sir Martin Rees. Zie http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2003/juli/50-Procent-kans.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, hoeveel procent van de wereldbevolking zou er sterven door de cubacrisis? Ik denk niet genoeg om een dusdanig lage populatie te creëren waardoor overleven niet meer mogelijk wordt. Laat staan als we onze kennis behouden. Ik zal morgen het artikel lezen, echt wordt ik altijd een beetje bang als er ergens staat 50 procent kans en de wereld zal eindigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig ligt dit wel even iets anders dan toen.
Stieken denk ik wel dat je gelijk hebt, want we doden namelijk alles en al helemaal als het ons zou kunnen doden, maar tegelijkertijd gaan we er wel juist naar op zoek.
Denk maar aan buitenaard intelligent leven, maar wat doen we mochten we het vinden. Ook worden er in laboratoria genoeg proeven gedaan die gebaseerd zijn op het leervermogen van bepaalde diersoorten en door steeds de slimste dieren te laten kruisen versnel je de evolutie, zodat ze meer voor ons kunnen gaan betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
quote: Denk maar aan buitenaard intelligent leven, maar wat doen we mochten we het vinden. Aanvankelijk keuren "wij" nieuwe politieke partijen goed (moslim partij, PVV, etc.), maar krijgen ze te veel invloed worden ze mond dood gemaakt.
Mijn inschatting is als er een andere intelligentie bestaat of ontstaat zullen we daar net zo mee omgaan. om op de originele vraag terug te komen: zullen dieren zich net zo ver ontwikkelen?
Ze zullen wel gek zijn. Anatomisch mankeert er nog al het één en ander aan de mens, denk aan (geestes) ziektes, fragiele bouw etc. en met z'n allen hebben we het voor elkaar gekregen deze planeet in de laatste honderd jaar kapot te maken.
Mocht de mens toch eerder uitsterven dan een ander soort leven hoop ik dat deze "intelligentie" het duizenden jaren volhoud misschien op een beperktere manier, maar is pas "ontwikkelen" zou ik zeggen
De ontwikkeling (evolutie) gaat gewoon door, in alle dieren en dus ook in mensen. Wellicht is er nu wel een aapachtige steeds meer denkvermogen aan het ontwikkelen. Maar dit proces gaat heel langzaam. Een kip zal nooit zo slim kunnen worden als een mens. Maar alle dieren blijven zich continu aanpassen aan hun omgeving, en de best aangepaste zal de meeste nakomelingen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut ze zien er niet uit als mensen maar zulen wel hetzelfde denkvermogen en ontwikkelingsvermogen hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat een soort 'slimmer' moet worden om te overleven, zal hij dit doen of uitsterven.
Dus het zal zeker weer gebeuren als een soort daar beter van word.

Maar intelligentie brengt ook een heleboel tegenwerkende dingen met zich mee.
Om een voorbeeld te geven:
Een groot brein kost ontzettend veel energie, dus er moet voldoende voedsel zijn.
(hierdoor heeft de koala bijvoorbeeld hele kleine hersenen ontwikkeld)

Daarbij moet je voeding ook goed zijn, onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat de mens pas sterk in intelligentie toe ging nemen, nadat hij goed had leren vissen, in vis zitten namelijk essentiële aminozuren en vitamine die daar erg belangrijk voor waren.

(er zijn trouwens al chimpansees die echt kunnen vissen met een zelfgemaakte speer!)

Het antwoord op je vraag is dan ook ja, dat zou kunnen.

Of het ook daadwerkelijk gebeurt is dan weer de vraag, dit hangt van zoveel dingen af dat het niet te voorspellen is.

Redmond o'Hanlon heeft ooit gezegd: Als de dinosauriërs niet uitgestorven waren, dan waren zij nu vast net zo intelligent als wij nu.

Waarna hij lachend uit beeld verdween, ook hij schat die kans dus blijkbaar net zo klein als ik, vrijwel onmogelijk..

Dit soort dieren staan/stonden namelijk niet erg bekend om hun intelligentie, maar om kracht, snelheid......
Daar werd dus verder op geëvolueerd en intelligentie moest daarvoor wijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de ninosauriers zij pseudo-uitgestorven, de soorten bestaan niet
meer, maar een groot deel van het DNA leeft voort in (zoals jij al zegt) in de vogels (aves). Een bekend voorbeeld is het hyracotherium, wat een prehistorisch paard is. De soort is uitgestorven, maar het DNA leeft voort in de Ezel, de Zebra en het Paard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(excuus voor de typefouten, dit heb ik vis het mobieltje gedaan)
slimmer worden is ontdekken, en ontdekken is ontwikkelen ofwel evolutie. zowel mens als dier ontdekken, door nieuwsgierigheid en heel vaak door dom toeval. (eureka momentje 'die houden we erin')

vind persoonlijk dat dieren hier beter in slagen dan mensen (denk bv aan het milieu we vervuilen ons eigen nest als het ware, alleen lijkt het de mens naar de bol te stijgen)