Hoe weten die (brutale) meeuwen zo snel te reageren op het brood dat ik aan de eendjes aan het geven ben?

Denk ik mijn gevederde vriendinnen een plezier te doen door ze fijn wat brood te brengen en ja hoor....daar heb je ze weer! Die brutale meeuwen pikken al het brood bij de eenden weg, ze pikken het zelfs weg als de eenden het al in hun bed hebben. Grrr... Hoe kunnen ze dat zo snel in de gaten hebben dat ik daar brood aan het geven ben? Staan ze op de uitkijk of zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (7)

Dieren zijn bepaald niet dom inderdaad. Maar het lijkt me, net als met alle dieren en mensen, een kwestie van honger; Immers, wie honger heeft, echt honger, zal zo snel mogelijk aan voedsel willen komen, ongeacht de brutaliteit die ze erbij tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meeuwen zijn vooral en voornamelijk roofdieren die toevallig bij gelegenheid ook wel eens aas eten,zoals ijsberen bruine beren yachalzen en Hyena's ook wel doen.
Meeuwen gedragen zich net als Hyena's,die letten voornamelijk vooral op het gedrag van andere dieren.
Voor Hyena's wil dit zeggen dat zij naar de lucht kijken om erop te letten of er Aasgieren rondvliegen,is dit het geval dan worden de gieren gevolgd want Hyena's weten: Waar Aasgieren zijn,en zeer zeker als ze naar beneden duiken,dan is er aas en aas is voedsel.
Zo letten ook meeuwen op alle dieren en diersoorten uit de omgeving, en ook op elkaar,en ja,zij houden ook alle mensen zeer scherp in de gaten,zelfs zo goed dat een mens die patat aan het eten is en met de hand één friet uit het bakje haald,de meeuw komt aanvliegen en de friet uit de man zijn hand plukt nog voor de man de friet in zijn mond kan steken.
Het antwoord op jouw vraag is dan: Ze weten het zo vlug omdat meeuwen op andere dieren letten,op menselijk gedrag letten en op elkaar letten.
In dit geval hebben ze gellet op het gedrag van de eenden en zagen aan het gedrag van de eenden dat het brood dat jij gooit eetbeer is want de eenden eten het,dus willen ze het ook en zijn ze er dus snel bij.
Nou voor mij zien ze op een kilometer afstand
wat je aan het voeren ben,
Krengen zijn het.
Ze zullen inderdaad erg goede ogen hebben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn geen krengen, maar gewoon meeuwen.
Dát horen ze!
Jouw eendjes produceren een specifiek geluid als er wat 'te halen' valt. Die signalen horen en interpreteren de meeuwen op afstand óók perfect. Aanvalluuuuuuuuh.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal meeuwensoorten zijn gespecialiseerd in het afpakken van andermans eten. Meer dieren leven zo - hyena's bijvoorbeeld. Biologen noemen dergelijk gedrag kleptoparasitisme. Die diersoorten zijn zo geworden door natuurlijke selectie en evolutie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluid, en beweging worden door niet alleen door meeuwen, maar door heel veel dieren op grote afstand opgemerkt. Ontwikkeld en nodig om te overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze houden ook elkaar in de gaten zodat ze een enorme oppervlakte afdekken als ze elkaar volgen als er wat te halen valt. Eenden voeren is trouwens slecht voor de waterkwaliteit en voor de eenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meeuwen zijn sneller dan eenden (handig als je wat uit het water moet oppikken of iets kan vangen wat uit de lucht valt)

ze maken ook erg veel kabaal en kijken flink wat in het rond (ook erg makkelijk op zee om een vissersboot te spotten overigens want daar valt altijd wel wat te halen)

ik denk dat ze zoveel kabaal maken dat ze van elkaar horen dat er wat te eten is. en als er 1 aasgier het brood van de eendjes spot dan komen er al heel snel veel meer meeuwen bij die heel gierig gebruik maken van hun snelheid en wendbaarheid (het arme logge trage eendje heeft dus het nakijken in veel gevallen)