wat is imprinten?

Toegevoegd na 40 seconden:
jake imprintte iemand volgens mij (twilight) maar wat is imptinen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.5K

Het beste antwoord

Als toevoeging op het hierboven staande antwoord: in Twilight wordt hiermee bedoeld dat een persoon iemand ziet en meteen weet en voelt dat zij zijn soulmate is, echte liefde, voor altijd bij elkaar. Zoals het beschreven wordt; eerst hing zijn leven af van een heleboel strengen die hem maakten zoals hij was, vader, bella, het pack. Nu hij haar zag, veranderde dat allemaal. Er was nu éen streng, van ijzer, en tienduizend keer sterker. Zijn hele universum kantelde, het hing helemaal van haar af. Niks was nog belangrijker dan dat ene meisje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Imprinting is een concept dat door Konrad Lorentz is bedacht (meende ik, maar het is door zijn leermeester Heinroth herondekt en door Konrad uitvoerig onderzocht, zie bron). Het houdt in dat de hersenen van een dier een bepaalde periode gevoelig zijn voor zeer bepaalde prikkels die dan een blijvende indruk achterlaten.

Het overbekende voorbeeld is de gans die bij het uit het ei komen van het wezen dat hij als eerste ziet wanneer hij uit het ei komt dat dat wezen zijn moeder moet zijn en zijn gedrag daarop afstemt.