Mijten op geprepareerd insect?

Er kruipen kleine beestjes op mijn prachtige geprepareerde vliegend hert. Wat zouden dit voor beestjes kunnen zijn?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb de kever even in een afgesloten bakje gedaan waar geen lucht in komen kan. Met de hoop dat de kleine beestjes verdwijnen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Antwoorden (1)

Heel goed van je dat je dit hebt opgemerkt, want nu kan je misschien je vliegend hert nog redden. Hoogstwaarschijnlijk zijn het de larven van de museumkever. De museumkever heeft zijn naam te danken aan zijn voedingspatroon als larve. Van nature zijn de larven van deze kever gespecialiseerde aaseters, die zich voeden met haar en veren. Dierlijke producten zoals wol, leer, veren, textiel en bont zijn dan ook niet veilig voor de larve. In de natuur wordt de larve vooral in vogelnesten aangetroffen. De volwassen kevers zetten hun eitjes af in voor de larve voedselrijke gebieden en zijn daarom in musea zeer gevreesd. De larven kunnen zich door zeer kleine kieren heen werken. Museumkevers zijn de belangrijkste en gevaarlijkste bedreiging voor insectencollecties en opgezette dieren. Door het meeliften op textielproducten tijdens export is de kever wereldwijd verspreid geraakt.

Het kunnen natuurlijk ook vlooien zijn, maar dat kan je zelf het beste zien. Vlooien moet je bestrijden met een vlooienbestrijdingsmiddel en als het echt larven van de museumkever zijn dan kan je je vliegend hert het beste een poosje in de diepvries bewaren, totdat ze allemaal dood zijn. Succes ermee :-)

Toegevoegd na 19 minuten:
Met een poosje bedoel ik een dag of 4, 5. Alle andere informatie over het beestje kan je vinden op de onderstaande site van Wikipedia
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gewerkt voor een bedrijf dat steriliseert met GAMMA straling. Daar kwamen we regelmatig dit soort gevallen tegen, met allerlei larves en beestjes van houtwormen tot museumkevers. Dat werkt perfect, en is niet verschrikkelijk duur. Verder heeft het vrijwel geen effect op het hert omdat het een minimale hoeveelheid straling nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ik heb even gekeken op internet naar museumkevers en larven daarvan, en vergeleken met met de beestjes die op mijn vliegend hert kruipen maar het zijn geen museumkevers of larven. Meer een soort van mijten. Ik durf ter bestrijding niet mijn vliegend hert in de vriezer te doen omdat ik bang ben dat mijn vliegend hert door het vriezen kapot gaat misschien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bang bent door beschadiging door bevriezing heb ik een tip voor je,het is namelijk zo dat enkel vocht dat erin zou zitten en bij bevriezing uitzet de kever kan beschadigen.
Mijn tip is daarom de volgende: Stop de kever in een glazen bokaal die je luchtdicht afsluit,op deze wijze kan er geen vocht bij en waar geen vocht inzit omdat het droog is,kan dus bij invriezen ook niet uitzetten.
Ik hoop echt dat je aan deze tip iets hebt en dat dit voor jouw werkt. En Gamma stralen...Hum,kun je eens proberen als je Hulk wil worden?