Hoe komt het dat vogelbekdieren zoogdieren zijn maar toch eieren leggen?

Volgens mijn broer zijn vogelbekdieren zoogdieren maar ik weet dat ze eieren leggen... hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Het beste antwoord

Het vogelbekdier (Ornithorhynchus anatinus) is een opmerkelijk zoogdier omdat het een opvallend aantal kenmerken deelt met vogels en reptielen. Het is bijvoorbeeld een van de weinige zoogdieren die eieren leggen. Toch is het vogelbekdier niet verwant aan vogels. Het vogelbekdier wordt tot de zoogdieren gerekend, omdat de dieren hun jongen voeden met melk uit gespecialiseerde melkklieren. Het is het enige lid van de onderorde Platypoda, een van de nog weinig voorkomende soorten cloacadieren. De kenmerken van dit primitieve zoogdier herinneren eraan hoe zoogdieren (en vogels) geleidelijk zijn geëvolueerd uit reptielen .
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct, echter zou ik zeggen dat de vogels uit dinosauriërs zijn ontstaan, de klasse reptilia is weer een overtreffende trap en wat mij betreft iets te breed genomen. +je van mij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt niet dat het vogelbekdier het enige zoogdier zou zijn dat eieren legt tenzei je uit de orde van de Cloacadieren enkel de Platypoda bedoeld waar enkel het vogelbekdier nog van over is, http://nl.wikipedia.org/wiki/Cloacadieren er is namelijk nog de mierenegel die ook een zoogdier is en ook eieren legt. http://dier-en-natuur.infonu.nl/biologie/24951-de-mierenegel-en-de-evolutie-van-de-zoogdieren.html
En zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mierenegel
Zowel het vogelbekdier als de mierenegel komen uit Australie.
Naar het schijnt bestonden er vroeger veel meer soorten eierleggende zoogdieren dan nu. Waarom zij eieren leggen en toch zoogdier zijn?
Zie het eens zo: Elk ander zoogdier waaronder ook de mens, heeft onder de vrouwelijke leden in het lichaam eieren,welliswaar worden die eieren binnen in het lichaam bevrucht,dat is echter bij vogels en reptielen niet anders want ook bij hen worden de eieren binnen in het lichaam bevrucht.
Bij de vissen (met uitzondering van de haai) en de kikkers padden en watersalamanders worden de eieren uitwendig en dus buiten het lichaam bevrucht.
Alle zoogdieren hebben net zoals bij vogels en reptielen een skelet dat is opgebouwd uit kalk,vogels en reptielen gebruiken de opname aan kalk oa om een eierschaal te maken en dan het ei te kunnen leggen,en stel nu eens dat de uitzonderlijke vogelbekdier en de mierenegel dit ook zo doen?
Ik kan me dat zo wel zeer goed voorstellen.

Andere antwoorden (2)

Ik vermoed omdat ze zo geëvolueerd zijn omdat ze maar één "uitgang" hebben (cloaca). Wellicht is het biologisch niet haalbaar om met één uitgang zowel uitscheiding te doen evenals levend te baren. De enige optie zou dan zijn om voort te planten door het leggen van eieren.
Merk op dat er nog enkele andere zoogdieren zijn die eieren leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo gek is het helemaal niet, er is een tijd geweest dat er veel meer zoogdieren dan alleen het vogelbekdier, de mieren egel en 3 soorten vachtegels (waarvan er waarschijnlijk 1 uitgestorven is) waren die eieren legden.
Tegen het einde van de Jura, laten we zeggen 170 miljoen jaar geleden, splitsten de synapsiden (zoogdierachtige reptielen of zoogdierreptielen, oer zoogdieren), die allemaal eieren legden!, in 2 groepen, zo bleven er eieren leggen, die tegenwoordig nog vertegenwoordigd worden door de eierleggende zoogdieren (monotremen) en een tak die iets anders aan het ontwikkelen was, namelijk een levend barend jong voorbrengen, wat later zich weer zou splitsen in placenta dieren en buideldieren.
In deze tijd blijkt dat ze minder goed zijn aangepast aan het milieu, het gaat namelijk met alle monotremen dieren erg slecht op aarde, wat aangeeft dat ze zich niet snel genoeg aan kunnen passen en waarschijnlijk uit zullen sterven.

De placenta zoogdieren zijn op het moment het meest vertegenwoordigd van alle zoogdieren, daarom is dit ook de tijd van de placenta houdende zoogdieren. Wat eigenlijk vrij logisch is, placenta houdende zoogdieren houden namelijk de jongen langer in het lichaam en met je kroost in de baarmoeder kun je wegrennen zonder je kind achter te hoeven laten, je kan het meer van je voedingstoffen geven, het is tegen stoten beschermd en ga zo maar door... Het heeft ook nadelen, namelijk, als het slecht gaat met de moeder dan sterft het jong sneller, of krijgt het een groei achterstand, iets wat bij een ei bijna niet gebeurt.
placenta houdende dieren moeten er dus voor zorgen dat ze tijdens de draagtijd in top conditie zijn en voldoende voedsel binnen krijgen, daarna moeten ze ook nog eens een ontzettend lange tijd zogen wat veel van de levensjaren en energie kost (met uitzondering van de kleinere zoogdieren).

Het is dus eigenlijk niet zo vreemd dat ze eieren leggen, je zou ze kunnen zien als een oudere tak van de zoogdieren en als ik het mag voorspellen zal het niet lang meer duren voor ze voorgoed verdwenen zijn. wat ik natuurlijk ten zeerste betreur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens en ik zou dat ook zeer betreuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het zou spijtig zijn mochten ze uitsterven, dan valt er een hele tak weg van de zoogdieren.
En een aantal prachtige soorten! Vanwaar die min? als iemand het er niet mee eens is, prima, maar verklaar je nader?