Waarom komt trisomie 21 (Syndroom van Down) zo veel vaker voor dan andere vormen van trisomie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Omdat het zo ongeveer de enige vorm van trisomie is die goed met het leven verenigbaar is. Andere vormen van trisomie, zoals trisomie 18 en trisomie 13, leveren veel ' ziekere' kinderen op met veel meer afwijkingen, die veel geringere kansen op overleven geven. Mensen met trisomie 21, het syndroom van Down, hebben wel veel - en soms vrij ernstige- afwijkingen, maar zeker in de wat mildere vorm, kunnen ze vaak zelfs een redelijk normale leeftijd bereiken - hoewel maar weinigen ouder worden dan 50 a 60 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Meer DNA betekent in zulke gevallen: meer van hetzelfde DNA. Dus meer van dezelfde eiwitten. 50% meer maar liefst. Dat betekent een forse ontregeling van allerlei processen. Dat daardoor van alles mis gaat, is dan niet zo gek.