Hoe lang wordt de aap al door de mens bestudeerd en is er in die jaren een ontwikkeling van intelligentie bij de apen waargenomen?

Of anders gezegd: Zal door de evolutie de aap zich langzamerhand ontwikkelen tot mens?

14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De aap wordt bestudeerd sinds Charles Darwin daarmee is begonnen, zo'n 150 jaar geleden.
Er is wel ontdekt dat ze een bepaalde manier van communiceren hebben:
http://www.kennislink.nl/publicaties/communicerende-apen-spreken-nog-geen-taal
Een van de laatste ontdekkingen is dat de laatste gemeenschappelijke voorouder van mensapen en mensen helemaal niet op een aap lijkt.
http://www.kennislink.nl/publicaties/ardi
Er is ook belangrijk onderzoek verricht waaruit blijkt dat de hersenen van mensen veel meer eiwitten hebben.
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article926416.ece/Eiwitten_maken_de_aap

Al met al is er nog veel onderzoek nodig, maar lijkt het niet waarschijnlijk dat de aap zich nog door zal ontwikkelen tot mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee de aap kan niet evolueren tot mens... De aap heeft een heel andere komaf... Het evolueert wel, maar nooit tot mens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Hoi Xinix, Ik dacht dat de mens van de aap afstamde. Hoe zit dat nou? En weet je ook een antwoord op het eerste gedeelte van mijn vraag: is er een ontwikkeling in intelligentie waargenomen? Ik vind apen boeiend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apen zijn zeer boeiend, maar wij stammen niet af van apen...
En hoelang ze ook apen bestuderen, ze komen niet tot menszijn, nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha de mens stamt niet af van de aap joh. moderne apen en mensen hebben wel een gezamelijke voorouder ja, maar als je maar ver genoeg terug kijkt hebben alle dieren een gezamelijke voorouder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@j0ve, klopt, maar dat houdt niet in dat de aap tot mens zal evolueren...
Er worden nog steeds nieuwe dingen ontdekt bij in het wild levende groepen apen. Veelal overeenkomsten met menselijk gedrag, waar de onderzoekers dan een beetje verrast naar kijken als ze het vaststellen. Hun strottehoofd is (nog?) niet zo ver geëvolueerd, dat ze tot een taal zijn gekomen - maar we zijn natuurlijk nog maar zo'n 100 jaar aan het kijken naar dier-gedrag, waarvan de laatste 50 jaar met een toenemend begrip, door de steeds betere apparatuur, die ons ter beschikking staat. In de tijd van de ontdekkingsreizigers (va. 1500-1600) hebben we dieren 'ontdekt', uitgemoord, of meegenomen en als rariteiten opgezet in musea of in kooien gestopt in dierentuinen. Maar Jaques Cousteau was de eerste, die ons iets liet zien van het leven onder water, en Konrad Lorenz was een pionier van de inprentingsfase bij dieren.

En wat is 100 jaar op een evolutie van 60.000 jaar (1e mensen in Afrika)?
Misschien zal een heel andere diersoort domineren, als wij mensen de wereld zoals we hem nu kennen verwoest hebben in een paar jaar - gezien in evolutie-tijd?

Als je de hele wereld-tijd ziet als een uur, zijn wij mensen er pas een paar seconden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jane Goodall was de eerste die langdurig (40 jaar) apen heeft bestudeerd (vanaf 1960) en ontdekte dat apen gereedschap gebruiken.
Apen zullen als wij ze een plaats onder de zon blijven gunnen, zeker verder evolueren, maar je kunt van evolutie nooit voorzien waar die toe zal leiden.
Wij mensen hebben een extra hersenlaag (de neocortex) ontwikkeld en het is de vraag of dat bij apen ook zal gebeuren.
We weten niet eens zeker waar wij de onze aan te danken hebben, maar zonder lijkt een hoge intelligentie niet erg waarschijnlijk.
Nog maar even afwachten; over tien- of honderdduizend jaar weten we misschien meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al veel soorten mensen geweest, maar ook mensachtigen en apen.
In de evolutie heeft iedereen een kans om voldoende intelligent te worden.
Ieder mutatie en aanpassing geeft nieuwe kansen.
Er hebben ooit verschillende soorten mensen naast elkaar geleefd, dat alleen wij er nog zijn is toeval.
Had ook een andere mensachtige of aap kunnen zijn.
Stel dat de mens uitgeëvalueerd is en de aap nog lang niet, dan zou de aap uiteindelijk meer kansen hebben onze plaats over te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet tot mens, maar misschien wel tot een look-alike van sommige mensen, tot Paul de Leeuw bijv., al suggereert zijn naam anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aap is al uitontwikkeld net zo als de mensheid! We kunnen alleen nog maar terugvallen.