Hoe komt het dat je soms trilt na het slapen?

En dan vooral na een middagdutje of powernap.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.5K

Het beste antwoord

Ik kan er geen bron voor vinden, maar ik denk dat het een speciale vorm is van 'rillen van de kou'.
In rust ga je minder energie investeren in het op peil houden van je temperatuur, je beweegt ook minder. Dit wordt nog versterkt als je een tijdje onder een deken hebt gelegen. Bovendien wordt je na een powernap op een tijdstip wakker waar het lichaam niet op heeft kunnen anticiperen. Ineens is er weer actie in de tent en moet er volop bewogen worden. Die omschakeling van nacht naar dag stand maakt, zo lijkt mij, dat het lichaam even investeert in warmte-productie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

omdat je koud hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is misschien wel een betere manier om het uit te leggen ja