Noem je een ei dat voortgekomen is dood parthenogenese bevrucht?

Als een zaadcel een eicel bevrucht dan is zo'n ei bevrucht.
Maar wat nou als een dier zich maagdelijk voortplant, is hij dan ook bevrucht? Ook al word hij in mijn ogen niet bevrucht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het bij elkaar brengen van het genetisch materiaal en het inzetten van de celdelingen om een nieuw individu zijn in principe gescheiden mechanismen, die samen bevruchting worden genoemd.

Het gedeelte van de bevruchting dat de eicel tot delen aanzet wordt aktivatie genoemd.

Het kan wel dat de eicel is bevrucht, dit komt voor bij de goudvis. Sperma van andere vissoorten activeert het mechanisme waarmee de eicel gaat delen. Normaal wordt na de bevruchting het poollichaampje uitgestoten maar in dit geval wordt het weer opgenomen door de eicel, terwijl het DNA van de spermacel niet wordt opgenomen. Met het aanwezige DNA, dat allemaal van de moeder afkomstig is in de eicel wordt weer een nieuw individu gemaakt.

Er zijn zeer veel van dit soort mechanismen bij insecten. Onbevruchte eitjes van bijen worden bv mannelijke nakomelingen. Bladluizen produceren vrouwelijke identieke nakomelingen door parthenogenese, daar is geen externe activatie voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij kunnen alleen eencellligen zich zonder bevruchting voortplanten. Denk bv aan gisten en bacterien. Meercelligen kunnen zich niet maagdelijk voortplanten. Tenzij je het ontstaan van een eeneiige tweeling ziet als voortplanting. Maar dat gaat imho een beetje te ver...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En regenwormen en zo nog wat dieren. Maar die bevruchten zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
slakken zijn tweeslachtig en paren met een andere slak. Daarbij wordt er maar 1 bevrucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En planten die wortelstokken maken dan? Of aardbeien? En bananenbomen? Daar komt geen bevruchting aan te pas, maar toch is het voortplanting.
Bij parthenogenese treedt celdeling van een eicel op door een prikkel van buiten af .
We weten niet zeker hoe vaak parthenogenese voorkomt bij de mens, vaak zal het niet ontdekt worden.
Volgens mij kun je het als auto-bevruchting zien.
De cel zal toch dubbele chromosomen moeten hebben, anders kan die zich immers niet delen.
Blijkbaar verdubbelen zich de chromosomen in een parthenogenese-proces en dan is er volgens mij bevruchting.
Met kikkerproeven bleek een letterlijke speldenprik de parthenogenese in gang.