Vleermuizen hebben net als ons stembanden, wat is dan de reden dat zij hoger komen(een hogere frequentie hebben?)

Toegevoegd na 2 uur:
kinderen kunnen vaak ook hoger komen, wil dat zeggen dat de stembanden kleiner worden als je ouder word?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Hoe korter de stembanden, hoe hoger de toon die ze kunnen voortbrengen. Vleermuizen hebben, in vergelijking met mensen, zeer kleine stembandjes.
Bij mensen merk je dat ook: de stembanden van mannen zijn over het algemeen iets langer dan die van vrouwen, daarom hebben mannen meestal een lagere stem, en vrouwen een hogere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De reden is, dat ze hele dunne en korte stembandjes hebben, waarlangs de lucht onder grote druk wordt geperst. Bij sommige soorten vleermuizen komt het geluid uit hun ingewikkelde neus-structuur en andere soorten maken ook nog eens klikgeluiden met hun tong.
12 jaar geleden
Ken je die zeer kleine vogelfluitjes die er uit zien als een klein half maandje met in het midden een nog kleiner halfmaand-je eruit geknipt?
Dit halfmaan achtige dingetje is gemaakt uit een combinatie van Leder en metaal + plastiek. (vliesje)
Ik noem dit een halmaanfluitje en ik kocht het als kind al in een Bazaar,en het werkt en klinkt geweldig.
Helaas is het niet overal en ook niet in alle winkels bekend.
Je kunt je er ook geen voorstelling van maken hoe dit heel precies werkt,tot je het gebruikt.

Nu,als antwoord op jouw vraag:
Zie dit zeer klein plaskiekje (vliesje) als een zeer kleine stemband,zo klein dat het kan klinken als een vogeltje.
Bedenk nu eens hoe klein de stemband van een vleermuis wel niet zal moeten zijn om zo hoog te kunnen klinken dat wij mensen het niet eens kunnen horen?
Dan weet je het wel.
Dit kleine vliesje (plastiek je) word op de site membraam genoemd.
(zie bron 1) http://translate.google.be/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.originalbirdwhistles.com/service-frequent-questions.htm
Om het in de praktijk te horen en te zien?
(Zie bron 2) http://www.youtube.com/watch?v=2fUugj3AGX0&feature=related

Toegevoegd na 8 minuten:
Probeer deze eens,een opname uit een wedstrijd:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=PHejLm7Lf_w