Wat eet een larf?

moet is weten voor mijn spreekbeurt,die ik morgen moet afgeven!!!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.8K

Antwoorden (4)

Wormpjes en andere geleedpotigen, zoals kleine insecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De larven leven in de grond en knagen aan de wortels van kruidachtige planten. Ze eten voornamelijk graswortels maar knagen ook aan struik- en boomwortels. De volwassen kevers eten blaadjes van bomen en struiken.
Als er veel larven zijn dan kunnen ze schade aan grasperken of hagen aanbrengen. Om die reden worden ze vaak bestreden waardoor de meikever een zeldzaam dier is geworden.

Toegevoegd na 3 minuten:
De larve van een lieveheersbeestje leeft van bladluizen.
fremar
12 jaar geleden
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, alleen al aangezien alle dieren die net uit het ei zijn gekropen en totaal niet op het volwassen dier een larf word genoemd.

Zoals de meeste mensen al wel weten heeft ruim de helft van alle insecten een larven fase, denk hierbij aan:

Vlinder larven (ook wel rupsen genaamd).
Het overgrote merendeel van de soorten eet bladeren, maar ook hout, wortel en zelfs vlees etende rupsen zijn zeker van de partij (vleesetende rupsen komen op Hawaï veel voor)

Kever larven (ook wel ritnaalden, engerlingen... genoemd)
Hiervan eten de meeste larven vermolmd hout, maar zijn er ook soorten die bladeren eten, uitscheiding en gestorven dieren.

Vliegen larven (ook wel maden genoemd)
Eten over het algemeen dode en levende dieren, maar ook wortels en bladeren (denk aan de koolvlieg etcetera)

Bijen, wespen, mieren larven.
Eten dat gene wat de ouders brengen, dus nectar, maar ook dierlijk materiaal, schimmels en plantaardig materiaal.

Maar ook het begin stadium van amfibieen, vissen en kreeftachtigen worden larven genoemd.

Het kikkervisje is misschien wel de bekendste larf!
Al weten maar weinig mensen dat ze zo genoemd mogen worden.

En veel zeevissen en kreeftachtigen hebben een larven fase waarin ze tot de zoöplankton berekend worden.

Kortom, het is niet te zeggen wat een larf eet, gewoon omdat DE LARF niet bestaat, het is een verzamelnaam voor ontzettend veel diersoorten in een jong stadium.

Maar ik vraag me ook terdege af waarom je een spreekbeurt over DE LARF moet houden, een beetje biologie docent weet dat deze spreekbeurt of heel erg simpel gaat worden of uren gaat duren en ontzettend veel voorbereiding vergt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen zijn larven vreetmachines die zoveel mogelijk moeten eten en zich niet al te ver verplaatsen. De ouderdieren deponeren de eitjes waar de larven de beste kans hebben om hun voedsel te vinden en in sommige gevallen waar de kans klein is dat de larven worden opgegeten. Verder hangt het van de diergroep en soort af wat larven precies eten. (zie vorige antwoord)
Na de metamorfose komt over het algemeen een volwassen stadium dat zelfstandig kan bewegen en ter zijner tijd de eitjes op een geschikte plek kunnen afzetten.

Een uitzondering vormen de schelpdieren en stekelhuidigen waar het precies andersom is. Bij deze dieren zijn de larven mobiel, maar wel afhankelijk van stromingen voor hun verplaatsing. Mossellarven gebruiken vissen om weer bovenstrooms te komen, anders zouden de mosselen op den duur de rivier uitspoelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het volwassen stadium eet vaak iets heel anders dan de larve, daarom is er vaak een metamorfose waardoor een planteneter als een kikkervisje binnen enkele dagen wordt omgeturnd in een roofdier als de kikker.