Ligt de iris in één van de lagen van het hoornvlies?

Ik doe mijn profielwerkstuk over licht en zicht en behandel nu in het literatuur gedeelte alle onderdelen van het oog die te maken hebben met zicht. Ik heb het hoornvlies al besproken en ben nu aangekomen bij de iris. Alleen nu ik de verschillende lagen behandel waaruit de iris bestaat raak ik in de war.

Er wordt gezegd dat de buitenste laag van de iris de "anterior limiting layer" heet. Als ik hier op google meer info over probeer te vinden wordt er gezegd dat deze laag ook wel het Bowmanse membraan genoemd.

Alleen het Bowmanse membraan is één van de lagen van het hoornvlies. Kan het zijn dat de iris in de lagen van het hoornvlies ligt?

(Dit wordt bevestigd door het feit dat achter de "anterior limiting layer" zich het stroma bevindt. Net als bij het hoornvlies, waar achter het Bowmanse membraan ook het stroma te vinden is.

Hopelijk is er iemand hier die er iets meer verstand van heeft dan ik. Want ik wil natuurlijk geen onzin vertellen in mijn profielwerkstuk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De iris (regenboogvlies) maakt geen deel uit van het hoornvlies. Hij ligt eigenlijk tussen voorste en achterste oogkamer. De opening in de Iris is de pupil.