Bij sommige vissoorten verschillen de mannetjes en de vrouwtjes qua uiterlijk. bijv kleur.

Bij gelijkaardige soorten (mannetjes en vrouwtjes bijna identiek) is het bepalen en herkennen van het geslachtsdeel een betrouwbare manier om het geslacht te bepalen.

Het geslacht (genitale papillen) is de opening tussen de aarsopening “anus” en de aarsvin “anale vin”.

Deze verschillen in uiterlijk bij de mannelijke en vrouwelijke vissen.
Bij de mannen is het geslacht meestal kleiner, ongeveer hetzelfde formaat als de aarsopening, daar in tegen is het geslacht bij de vrouwen meestal groter dan de aarsopening.
12 jaar geleden
Zoals in een reactie stond: dat zie je aan de kleur, dat is lang niet altijd zo, zelfs niet bij guppies. Ik heb ook een aantal heel mooi gekleurde vrouwtjes. Laatst wilde iemand 20 mooie mannetjes voor in een paludarium. Expres alleen maar mannetjes want het was niet de bedoeling dat het er steeds meer werden. Na een poosje had ie er toch jonkies in zitten: was die ene waar de andere 19 telkens achteraan zwommen dus toch een vrouwtje ;-)

Waar je het wel aan ziet is de vin onderaan de buik: bij mannetjes is die puntig, speervormig, smal. Bij vrouwtjes vouwt ie mooi rond uit als ze zwemmen, als een waaier.

Behalve kleur zijn vrouwtjes vaak wat groter, mannetjes dus kleiner maar ook slanker. Als je levendbarende vissen hebt, zoals guppies, dan kun je zien of een vrouwtje in verwachting is doordat ze dan achteraan, vlak bij haar staart, een donkere ronde vlek op haar lichaam heeft. Dat is de baarmoeder waar de jonkies (tientallen tegelijk) in groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal zijn de geslachtsorganen van een vrouwtje veel zwaarder , waardoor de buikholte enorm opzet. Vrouwtjes zijn vaak wat groter, breder en minder contrastrijk.

Het hangt af van de soort wat een geschikt onderscheid is.
Mannetjes hebben wel eens wat grotere buikvinnen met verdikte vinstralen (zeelt).
Er zijn zelfs soorten waarbij de individuen eerst vrouwelijk en later mannelijk zijn (Nemo) en soorten waarbij dat andersom is.

Als je zekerheid wilt opensnijden: als de gonaden sterk gelobd zijn dan heb je te maken met een mannetje.