hoe is het mogelijk mijn hand te bewegen terwijl ik niet weet waar in mijn hoofd de eerste aanzet wordt gegeven?

ik kan mijn hand wel bewegen er moet dus een instantie zijn die wel weet waar in mijn hersens de eerste impuls moet worden gegeven of zie ik dat verkeerd?

Toegevoegd na 6 dagen:
er moet toch een instantie zijn die het technische gedeelte voor zijn/haar rekening neemt volgens mij kan deze instantie geen materie zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Die instantie ben je zelf, alleen heb je dat niet door.

Dit is met fMRI-onderzoek aangetoond.

Wat er gebeurt is, dat jij (of jouw hersenen, net hoe je het wilt zien) besluit dat je hand moet bewegen. Dat besluit wordt volkomen automatisch genomen, op de juiste plek - zo zit de "hardware" van de hersenen nu eenmaal in elkaar.

Vervolgens gaat het signaal vanuit de hersenen via meerdere hersengebieden naar het ruggenmerg, van daaruit naar de juiste zenuw, en dan naar de spieren van je arm en je hand.

Intussen kom jij (in de zin van: jouw bewustzijn) erachter dat jouw hersenen hebben besloten jouw hand te gaan bewegen. Dat gebeurt pas NADAT jouw hersenen het besluit hebben genomen.

Soms ontdek je dat besluit nadat het is genomen, maar voordat de signalen jouw hand hebben bereikt. Jouw bewustzijn maakt zichzelf dan wijs dat het het bewustzijn zelf is dat het besluit heeft genomen en dat dus de eerste aanzet heeft gegeven.

Soms ontdek je het besluit niet alleen nadat het is genomen, maar ook pas nadat je hand al is gaan bewegen. Ook dan maakt jouw bewustzijn zichzelf wijs dat het het bewustzijn was dat een besluit nam, dat het bewustzijn vervolgens een signaal naar je hand stuurde, en dat het bewustzijn daarna zag dat de hand inderdaad bewoog.

In alle gevallen zul jij er dus van overtuigd zijn dat jij (lees: je bewustzijn) degene bent die het besluit heeft genomen, en dat pas daarna de hele "machinerie" in werking is gesteld.

De werkelijkheid is anders. Maar daarvan heb jij geen weet.

Toegevoegd na 6 dagen:

N.a.v. je toevoeging:

WAAROM zou "die instantie" geen materie kunnen zijn?

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de eerste aanzet door iets anders wordt gegeven dan door materie. Waarbij je natuurlijk bij 'materie' ook elektrische potentialen moet meetellen, en elektrolytconcentraties, enzovoort - maar ook die zijn allemaal puur materiegebonden.

Alles wat wij weten wijst erop dat ook de eerste aanzet puur door de materie wordt gegeven. Dat ons bewustzijn voor zichzelf de illusie creëert dat het het bewustzijn is dat de eerste aanzet gaf, is slechts een kenmerk van het bewustzijn - het blijkt niet de werkelijke gang van zaken te zijn.
Cryofiel