flauw m'n antwoord verwijderen..
..

Nee het is vrij makkelijk, je neemt een klein deel van (1cm bij 1cm bv), het doekje en bekijkt dit onder de microscoop.

Hierin tel je de bacteriën dan vermenigvuldig je dit getal met de ware grootte van het doekje, en je hebt een redelijke schatting..

Volledig tellen is natuurlijk niet mogelijk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Men telt de bacteriën op een klein stukje van het doekje en neemt aan dat de verdeling van bacteriën over de rest van het doekje ongeveer hetzelfde verdeeld is als op het kleine stukje. Vervolgens wordt dat aantal gewoon vermenigvuldigd. Er kan ook nog een kleine correctie uitgevoerd worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
men neemt een petrischaaltje met daarop een voedingsbodem. door het object ( bijvoorbeeld het werkdoekje) even tegen de voedingsbodem aan te drukken worden bacterien overgedragen op het schaaltje. Het schaaltje wordt vervolgens weggezet. na een tijdje verschijnen er 'vlekjes' op de voedingsbodem. Elke bacteriekiem zorgt voor een vlekje. Hoe meer vlekken, hoe meer bacterien of kolonies. Men spreekt van een kiemgetal of KVE ( kolonie vormende eenheden).
je kunt de bacterien niet tellen, maar het aantal KVE is wel een maat voor de hoeveelheid bacterien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze tellen niet echt alle bacteriën, maar nemen een monster van de doek en maken hier een kweek van. Dan gaan de bacteriën in de kweek vermenigvuldigen en deze vermenigvuldigingen kun je zien. Dit worden kleine vlekjes op de kweek.
Het aantal vlekjes geeft aan hoeveel bacteriën er op zaten. Bacteriën kunnen zich immers alleen voortplanten.