Wat zegt neerslag van immuuncomplexen? (Dit kan bij voorbeeld bij nieraandoeningen, maar wat zegt het in het algemeen over de toestand v.h. lichaam?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (2)

De purpura van Henoch-Schönlein, Henoch-Schönlein purpura of HSP is een vasculitis (ontsteking van kleine bloedvaatjes) die vooral bij jonge kinderen voorkomt. Het pathogenetisch mechanisme is de neerslag van IgA-bevattende immuuncomplexen, vooral in de huid en de nieren. In de huid vooral van de (onder)benen treden voelbaar verdikte rode petechiën en purpura op. Verder komen buikklachten en gewrichtsklachten voor, vaak in aansluiting op een soms weinig opvallende infectie van de luchtwegen.

HSP komt vaker bij kinderen voor dan bij volwassenen, en volgt meestal op een infectie van de bovenste luchtwegen. De helft van de kinderen met de ziekte is onder de 8 jaar. Als de ziekte bij volwassenen optreedt, is het beloop vaak ernstiger met meer niersymptomen, en vraagt vaak een agressievere behandeling met corticosteroiden en/of cytostatica. De incidentie van HSP is ongeveer 1:7000 per jaar in Nederland. De mediane leeftijd bij eerste diagnose is 6 jaar; in 90% van de gevallen komt het voor het tiende levensjaar voor. Jongens krijgen het vaker dan meisjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een aandoening ipv een antwoord op de vraag volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Het pathogenetisch mechanisme is de neerslag van IgA-bevattende immuuncomplexen. 2. HSP komt vaker bij kinderen voor dan bij volwassenen, en volgt meestal op een infectie van de bovenste luchtwegen 3.Als de ziekte bij volwassenen optreedt, is het beloop vaak ernstiger met meer niersymptomen, en vraagt vaak een agressievere behandeling met corticosteroiden en/of cytostatica. 1. Legt het uit vanwege de neerslag. 2. en 3. zeggen iets over de oorzaken etc. (toestand van het lichaam, blijkbaar leeftijds afhankelijk)
Uit de bron geciteerd en wat aangepast:

Immuuncomplexen zijn verbindingen tussen antigenen en daartegen gerichte antistoffen. De betrokken antigenen kunnen van exogene (van buiten het lichaam komend, bijvoorbeeld virale) of van endogene (van uit het lichaam komend) oorsprong zijn. In het laatste geval zijn de betrokken antistoffen dus autoantistoffen (gericht tegen eigen lichaamsweefsel).

Het is dan ook niet verwonderlijk dat circulerende immuuncomplexen vooral worden gezien bij ziekten waarbij een grote hoeveelheid exogene antigenen in de circulatie komen, zoals bijvoorbeeld bij virale en bacteriële infecties.

Daarnaast worden circulerende immuuncomplexen ook gezien bij ziekten waarbij autoantistoffen worden gevormd die gericht zijn tegen autoantigenen die in de circulatie kunnen vrijkomen. Dit is met name het geval bij de gegeneraliseerde autoimmuunziekten, zoals reumatoïde artritis en gesystematiseerde lupus erythematosus (SLE).
De klinische verschijningsvormen van deze ziekten worden dan ook veelal veroorzaakt door de depositie (afzetting) van circulerende immuuncomplexen in de weefsels (bijvoorbeeld de nieren) en de daardoor veroorzaakte ontstekingsreacties. Depositie van circulerende immuuncomplexen speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van glomerulonefritis, artritis, vasculitis, pericarditis en pleuritis.

Wat deze ziektebeelden inhouden gaat te ver om hier te vermelden. Die kunt u op internet nazoeken.