Wetenschappelijk bewijs dat aspartaam ongezond is?

Voor zover ik weet is dit namelijk een broodje aap verhaal, gebracht door mensen die dingen dat kunstmatig hetzelfde is als slecht voor je.

Dus, zijn er wetenschappelijk, goed onderbouwde onderzoeken naar aspartaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Bij mijn weten is er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat aspartaam gevaarlijk zou zijn.

Nu ken ik natuurlijk niet alle onderzoeken die ooit zijn gedaan, dus als iemand wél een relevant onderzoek kan geven waarin wordt aangetoond dat er tóch gevaren zijn, sta ik daar natuurlijk helemaal voor open.

Wat we wél kunnen zeggen is dat de manier waarop aspartaam zijn oorspronkelijke goedkeurig kreeg, niet netjes was. De eerste onderzoeken rammelden, en ze zijn ook nog eens uitgevoerd door een instituut dat een paar jaar daarvoor wel degelijk had zitten rommelen.

Feitelijk had op dat moment aspartaam *niet* mogen worden goedgekeurd! Het is pure slordigheid geweest dat dat toch is gebeurd.

Maar een rammelend bewijs van veiligheid is iets heel anders dan een bewijs van onveiligheid.

Later zijn alsnog vele onderzoeken uitgevoerd, juist vanwege die twijfels over de aanvankelijke goedkeuring. Uit al die onderzoeken (alweer: voor zover ik weet) is naar voren gekomen dat aspartaam geheel veilig is.

Het was dus wat laat (namelijk: pas NA de goedkeuring en invoering), maar de veiligheid van aspartaam is inmiddels ruimschoots aangetoond.

Toegevoegd na 8 minuten:

Overigens is aspartaam helemaal niet zo 'onnatuurlijk' als de aanvallers ons graag wijsmaken.

Aspartaam bestaat uit de bestanddelen fenylalanine, methanol en asparaginezuur - alledrie geheel natuurlijke stoffen.

Aspariginezuur is zelfs de naamgever van aspartaam. Aspariginezuur is één van de twintig natuurlijk voorkomende aminozuren. Het komt in de meeste eiwitten voor, en zit dus in grote hoeveelheden in ons voedsel.

Zouten en esters van aspariginezuur worden aspartaten genoemd - van die naam is de naam aspartaam afgeleid.

De andere twee bestanddelen van aspartaam, fenylalanine en methanol, komen ook van nature voor in ons voedsel. In een glas melk zit meer fenylalanine dan in een blikje light frisdrank, en een glas tomatensap bevat vele malen meer methanol dan datzelfde blikje light frisdrank.

--

Voor een zeer uitvoerige (maar daardoor wel heel lange) beschrijving van aspartaam, de geschiedenis, de goedkeuring, de twijfels en de huidige stand van zaken, verwijs ik je naar de Bron hieronder. Daar kun je ook lezen voor welke mensen aspartaam wél gevaarlijk is, en - heel belangrijk - *waarom* aspartaam voor die mensen gevaarlijk is.

Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een link naar een van deze onderzoeken? Voor die mensen die blijven vast houden dat aspartaam wel ongezond is?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb een link toegevoegd. Die link geeft al enorm veel informatie. Verder kun je via die link andere links vinden. Omdat het gelinkte artikel nogal lang is, heb ik ook een toevoeging op mijn antwoord geschreven. Aspartaam is trouwens wel gevaarlijk voor mensen die een allergie of een intolerantie hebben voor één van de drie bestanddelen. Zoals uit mijn toevoeging blijkt, moeten die mensen ook een heleboel andere spullen laten staan - melk, tomaten en nog veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je er te veel van binnenkrijgt ga je aan de racekak, dat dan wel weer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat klopt. Maar dat geldt voor meer producten. Trouwens, je moet wel heel erg je best doen om zo enorm veel aspartaam binnen te krijgen. Als je dezelfde hoeveelheid zoetheid via suiker had binnengekregen, had je weliswaar geen racekak gehad, maar wel heel andere problemen, die minstens even erg zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is rattengif niet ook een produkt dat in de natuur voorkomt? En tabak?
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. Ook plutonium is een puur natuurlijk mineraal. Botuline-toxine, de meest giftige stof die we kennen, is 100% natuurlijk. Zo kunnen we nog wel even doorgaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Asbest! Mijn lievelingsgesteente! Lekker zacht en aaibaar, maar wel erg dodelijk. Als je een doosje kauwgom met aspartaam wegknaagt op een dag, kun je al aardig aan de dunne gaan, weet mijn zoon inmiddels uit ervaring. Maar dat geldt voor meer voedingsmiddelen, inderdaad.

Andere antwoorden (2)

De Europese voedselautoriteit EFSA gaat het onderzoek naar de veiligheid van aspartaam vervroegen. De resultaten komen nu in 2012 en niet in 2020, zoals eerder gepland was.
De aanleiding voor het vervroegen van het onderzoek is de toegenomen media-aandacht voor de veiligheid van zoetstoffen. Verschillende wetenschappelijke studies trekken de veiligheid van aspartaam in twijfel. Zo wijst een onderzoek op een mogelijk verband tussen aspartaam en vroeggeboorten, een ander suggereert dat gebruik van de suikervervanger een hoger risico op kanker met zich meebrengt.
De ESFA schoof beide onderzoeken enkele maanden geleden nog van tafel, maar is nu door de Europese Commissie gevraagd het onderzoek naar de veiligheid van aspartaam versneld uit te voeren.
Dus het is afwachten wat de onderzoeken zullen opbrengen ten aanzien van aspartaam.
Alleen op dit moment word het door de EU als veilig betiteld.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
In feite staat hier dat een onderzoek eerder wordt uitgevoerd dan gepland, omdat er zoveel mensen zijn die zich zorgen maken. Of die zorgen terecht zijn, daarover zegt het artikel niets. Dat zullen we pas weten nadat het onderzoek is gedaan.
Aspartaam, acesulfaam-K, MSG en alle andere gifstoffen uit onze voeding!
http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Aspertaam143.html
Algemene gegevens

Naam:Aspartaam, acesulfaam-K, MSG en alle andere gifstoffen uit onze voeding!Categorie:Algemene interesse - Gezondheid en wellnessBeschrijving:
De chemische industrie vervuilt onze samenleving op grote schaal. In 2005 kregen 57.185 mensen in België de diagnose kanker, dat zijn gemiddeld 157 mensen per dag. De cijfers zijn afkomstig van de Stichting Kankerregister, de instelling die gegevens over nieuwe kankergevallen verzamelt en registreert.
Volgens Yves Vanden Bosch van het Federaal agentschap voor de voedselveiligheid (Groen!) hebben de vele toegelaten chemische stoffen totaal geen nadelige invloed op onze gezondheid en is er geen enkel verband met kanker, suikerziekte, MS of ADHD bij kinderen.
Deze groep wil met artikels en info meer duiding scheppen over dit thema en mensen meer bewust maken van de dagelijkse cocktail aan chemische stoffen in hun voedsel en de gevaren daarvan.
Privacytype:Open: alle inhoud is openbaar..

Toegevoegd na 1 uur:
Vanaf vandaag is Stevia Toegelaten in Europa.
Stevia was eerst verboden omdat niet bewezen was dat het gezond was,wat zeer zeker niet bewezen was is wel dat Stevia ongezond zou zijn.

Bij Aspartaam was het andersom: Hoewel er twijfels waren over het gezond zijn van Aspartaam,kon men niet aantonen dat Aspartaam ook werkelijk ongezond zou zijn,er waren dan ook veel dokters die zeiden dat mensen met Diabetes suiker mag vervangen door Zoetstof waar Aspartaam in zit,en laat het nu net Aspartaam zijn die Diabetes veroorzaakt evenals vele soorten kankers ea.
Nu komt de tijd dat men Aspartaam gaat verbieden en gaat vervangen door Stevia,te beginnen vandaag over 10 dagen te koop in de winkels in chocolade.
Smakelijk.

Vanaf vandaag (04/11/11) Op het nieuws op TV:
http://www.grenswetenschap.nl/blogs/Stevia-het-verboden-alternatief/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de twijfelaars nog dit,een Citaat uit de Stevia Link: In den vreemden gebruikt men dus al sinds jaar en dag, naar volle tevredenheid, Stevia om dranken en spijzen op een verantwoorde wijze mee te zoeten. Het is inmiddels genoegzaam bekend dat kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam hoogst verdacht zijn. Onderzoeken tonen aan dat zogenaamde 'light' producten (en de meer dan 9000 andere levensmiddelen waar aspartaam in zit) beter vermeden kunnen worden. Dat aspartaam toch op de markt is verschenen is te danken aan de Amerikaanse voedsel en warenautoriteiten (FDA.) In de beginperiode verschenen er zo een 100 toxicologische rapporten die aspartaam als veilig bestempelden. Dat 74 van deze rapporten door de fabrikanten zelf waren aangedragen (en later als wetenschappelijk broddelwerk werden bestempeld) was geen reden om het goedje te weren. De 84 van de 91 latere wetenschappelijke onderzoeken naar aspartaam uitgevoerd door onafhankelijke wetenschappers vermelden wel degelijk veiligheidsrisico's en gaven een negatief advies om aspartaam toe te laten op de markt. Ook voor deze informatie bleef de FDA doof." Ja,het kan raar lopen in de wereld,vooral in de politieke wereld.
Maar hopen dat ze het vanaf nu beter gaan doen? Nog even voor de vraagsteller: Van de 91 onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken,hebben maar liefst 84 van deze onderzoeken aangetoond dat Aspartaam ONGEZOND is.
Is dit het antwoord op je vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een Citaat uit de Stevia link.
Het is ondertussen toch al geweten dat er na veelvuldig gebruik van Aspartaam allerlij klachten worden Vastgesteld?
Ziehier de lijst met dat wat Stevia met het menselijk lichaam doet,en dan heeft men het over inwendig alsook over uitwendig gebruik: "Stevia een alternatief? In Europa mag Stevia niet worden aangeprezen als levensmiddel, zelf de suggestie dat het spul zoet is mag niet omdat men het dan wel eens zou kunnen innemen. Stevia is wel te verkrijgen voor uitwendig (!) gebruik. Toevallig is Stevia goed voor de huid en ook de lokalen in Zuid-Amerika gebruiken het goedje tegen o.a. eczeem. Stevia heeft immers een antibacteriële werking. In landen waar men wel Stevia als zoetstof gebruikt wijzen onderzoeken onveranderlijk uit dat Stevia onder andere: - Bloedsuikerspiegel reguleert
- Bacteriedodend is (gaat tandvleesproblemen, aften en darmklachten tegen)
- Maag- en darmzuur reguleert
- Candida (darmaandoening) bestrijdt
- Darmflora herstelt
- gewichtsregulerend is (bestrijd 'hongergevoel') Uitwendig kan Stevia gebruikt worden voor: - Wondheling
- Psoriasis bestrijding
- Eczeem te helen Stevia bevat geen calorieën en veroorzaakt geen cariës (tandbederf)." Gelieve toch alles op de site te lezen om méér te weten en dat méér over Stevia is enkel positief. Iets dat over Aspartaam door niemand nog gezecht kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat je aspartaam direct een 'giftstof' noemt.
En de diagnose 'kanker' direct koppelt aan aspartaam.
En dat jouw 'informatie' nogal vooringenomen lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar verder ben je wel OK hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merk op:Er staat ook:"Gelieve toch alles op de site te lezen om méér te weten"Dan zul je zien dat deze opmerking niet van mij komt.Er staat verder:2005 kregen 57.185 mensen in België de diagnose kanker, dat zijn gemiddeld 157 mensen per dag."Als jij dit grappig wil noemen en het blijkbaar niet aan Aspartaam wil koppelen en MIJ vooringenomen wil noemen dan heb ik nog dit voor je:
En nog eens,om te weten hoe dit verder gaat moet je ALLES lezen,en daarbij opmerken dat deze studies niet van mij komt,maar van mensen die het kunnen weten.
Beweer jij maar verder dat ik vooringenomen ben,en vind dit ook maar verder grappig.Van mijn kan wens ik voor jouw dat jij ondertussen toch zult weten wat jij moet doen om gezond te blijven.
Wat ik je juist liet lezen staat op deze site:
http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Aspertaam143.html
En deze site staat ook als bron vermeld en is niet door mij geschreven,dus kan ik het toch niet zijn die vooringenomen is vermits de giftigheid van aspartaam via wetenschappelijke studies is bewezen,en dat meermaals.
Hoe staat het er???
"De 84 van de 91 latere wetenschappelijke onderzoeken naar aspartaam uitgevoerd door onafhankelijke wetenschappers vermelden wel degelijk veiligheidsrisico’s en gaven een negatief advies om aspartaam toe te laten op de markt."Zo staat het er,toch veel zeggende cijfers,vind je niet of vind je het grappig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jerovanja, dat 157 mensen per dag kanker krijgen is natuurlijk heel erg. Maar zijn er niet een heleboel redenen waardoor dit kan komen? Bijvoorbeeld, milieuvervuiling door de toegenome hoeveelheid auto's? Door minder weerstand vanwege overgewicht (wat door aspartaam zelfs verminderd kan worden). Daarom dus de vraag, waar is het bewijs dat deze gevallen (of een deel hiervan) door aspartaam veroorzaakt worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze site staat als link in mijn antwoord:
http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Aspertaam143.html
Aspartisch zuur (40% van Aspartaam)
Diverse publicaties maken er gewag van, dat Aspartaam (aspartisch zuur en gluta­minaatzuur) in onze voedselvoorraad ernstige chronische neurologische kwalen en ontelbaar veel andere acute symptomen veroorzaakt. Dit ontstaat als volgt: Aspartaat en glutaminaat gedragen zich als neurozendertjes in de hersenen door de transmissie van informatie van neuron naar neuron te vergemakkelijken. Teveel aspartaat en glutaminaat in de hersenen vernietigt bepaalde neuronen door de toelating van een stroom van teveel calcium in de cellen. Deze instroming brengt buitengewone aantallen van vrije radicalen in beweging die de cellen vernietigen. De schade aan de zenuwcellen die veroorzaakt kan zijn door buitensporig aspartaat en glutaminaat is de reden waarom gesproken wordt van 'exci­totoxines'. Ze wekken de zenuwcellen op of stimuleren de dood. Aspartisch zuur is een aminozuur. Als het in z'n vrije vorm (los van proteïnes) genomen wordt, zorgt het duidelijk voor een toename van het bloedplasmaniveau van aspartaat en glutaminaat. De overdaad daaraan in het bloedplasma, kort nadat Aspartaam of soortgelijke producten zijn opgenomen, leidt tot een hoog niveau van deze neurozendertjes in bepaalde delen van de hersenen.
De extra glutaminaat en aspartaat begint langzaam met het vernietigen van neutronen. De grote meerderheid (75%+) van zenuwcellen in een bepaald deel van de hersenen wordt vernietigd voordat enige symptomen van chronische ziekte zijn opgemerkt. Een paar van de vele chronische ziekten, die hebben laten zien bijgedragen te hebben aan lange termijn blootstelling aan opgewekt aminozuurschade omvatten: Multiple sclerose (MS), ALS, geheugenverlies, hormoonproblemen, gehoorverlies, epilepsie, de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson. Hypoglykemie, AIDS, dementie, hersenletsel en neuro-endocrine aandoeningen.
De risico's voor zuigelingen, kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en personen met bepaalde chronische gezondheidsproblemen van excitotoxine zijn groot.
Maar er staat nog véél meer in,zie:
"Kwalen als gevolg van Aspartaam"
(Ook in die site In de link in dit kader.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft jouw vraag naar het bewijs?
Hier:"""De zoetstof aspartaam, die vooral gebruikt wordt in light producten, zou een sterk kankerverwekkend product zijn volgens een Italiaans onderzoek. Ook de huidige toegestane hoeveelheid in Europa zou al gevaarlijk zijn.""" De onderzoekers pleiten voor een herziening van de Amerikaanse en Europese richtlijnen.De Leuvense toxicoloog Jan Tytgat nuanceert de resultaten van het Italiaanse onderzoek over de gevaren van aspartaam.
Het onderzoek in het Cesare Maltoni Cancer Research Center in Bologna gebeurde bij ratten. De dieren werden ingedeeld in 6 groepen en kregen elke een verschillende hoeveelheid aspartaam in hun dagelijkse voeding. Na 159 weken stierf de laatste rat. De dieren bleken achteraf allemaal aan kanker te lijden. Ook toonde de studie aan dat aspartaam al kankerverwekkend is bij een dagelijkse dosis van 20 milligram per kilo lichaamsgewicht. Dat terwijl de aanvaarde hoeveelheid in Europa 40 milligram per kilogram bedraagt. In de VS is dat zelfs 50 milligram. De onderzoekers pleiten voor een herziening van de richtlijnen. Volgens Pascal Houbaert van het Federaal Voedselagentschap is zo'n herevaluatie van de richtlijnen voor aspartaam aan de gang bij de Europese Voedselautoriteit. Aspartaam zit in meer dan 6.000 voedingsproducten, onder meer in softdrinks, kauwgum, desserts, yoghurt en in heel wat light producten. Meer dan 200 miljoen mensen gebruiken het dagelijks.
Mocht je tijdens het lezen gemist hebben wat ik bedoel met jouw gevraagde bewijs?Bedoelde ik vooral dit,het staat er:
"Ook toonde de """studie""" aan dat aspartaam al -kankerverwekkend- is bij een dagelijkse dosis van -20 milligram per kilo lichaamsgewicht. Dat terwijl de aanvaarde hoeveelheid in Europa 40 milligram per kilogram bedraagt. In de VS is dat zelfs 50 milligram.- """De onderzoekers""" pleiten voor een herziening van de richtlijnen. Heb je het gezien?"""Onderzoekers"""Studdies"""
Die aantonen dat Aspartaan """Kankerverwekkend""" is.
"""De zoetstof aspartaam, die vooral gebruikt wordt in light producten, zou een sterk kankerverwekkend product zijn volgens een Italiaans """onderzoek""". Ook de huidige toegestane hoeveelheid in Europa zou al gevaarlijk zijn.""" Het bewijs?Al deze ONDERZOEKEN EN STUDIES die de harde ceifers voorleggen ZIJN DE BEWIJZEN.
En die staan hier:
http://www.sweetlove.be/act_aspartaam.htm
Hoe duidelijk wil je het nog hebben???