Waarom vindt er geen inductie plaats met kankercellen?

Als je een wondje krijgt, groeit er een korstje met bloedvaten erin. Die bloedvaten ontstaan doordat de cellen o.i.v. de nabijgelegen cellen in bloedvaatcellen veranderen. Dit heet inductie. Echter, als een kankercel metastaseert, waarom vindt er dan geen inductie plaats voor die kankercel maar dat die nabijgelegen cellen door de kankercel worden beïnvloed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dat zit, weet ik niet precies, maar kankercellen zijn in zijn geheel ongevoelig voor celinductie, zij reageren niet op de stoffen van omliggende cellen. Dat verklaart ook de ongeremde groei en deling van de gemuteerde cellen. Ik heb totaal geen onderbouwing voor het volgende, maar wat ik denk, is dat vanwege het gemuteerde DNA in de kankercellen niet meer de juiste werkzame stoffen in de cellen kunnen worden gesynthetiseerd. De enzymen uit de omliggende cellen kunnen misschien niet meer leiden tot synthese van bepaalde organellen die de functie, eigenschappen, en de uiterlijke kenmerken van de kankercel regelen. Maar dit moet je dus niet voor waarheid nemen, het is maar een gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die gedachte heeft anders wel wat logistiek in zich. Ik vind het wel leuk bedacht, er zit misschien wel een kern van waarheid in. Hoe dan ook, ik vind het maar raar dat ze op een of andere manier ongevoelig raken voor hormonen die door nabijgelegen cellen worden afgegeven, daarom stelde ik deze vraag om daar meer over te weten te komen. Misschien dat er een oncoloog hier op GV zit :p

Het beste antwoord

Ik weet het fijne er niet van, maar met biologie (6vwo) heb ik geleerd dat in een kankercel juist het stukje DNA muteert wat zorgt voor de reparatie (inductie) van de cel (evt. met behulp van andere cellen). Ook gaat het 'zelfmoordstukje' van de cel, wat normaal activeert wanneer een cel onherstelbaar beschadigd raakt, kapot. Hierdoor is kan kanker niet op natuurlijke wijze worden bestreden. Deze cel deelt zich weer, en alle cellen die hieruit voortkomen hebben dezelfde vervelende eigenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus een defect in het P53 gen zorgt ervoor dat kanker niet te stoppen is? Even een vraagje (ik vind uw antwoord trouwens goed), is het mogelijk om dat gen te herstellen d.m.v. genmutatie? En ontstaat dat defect door puntmutatie of spelen er meerdere factoren een rol?