Wat heb ik gevonden op het strand van Westerschouwen en Kijkduin?

Is het een rugschild van een dier of iets van kunststof ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

hoe voelt het?
waarschijnlijk is het een schelp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn het drijvers van visnetten (die zijn losgekomen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar lijken ze inderdaad veel op.
Zijn ze van kunststof, mmgoos?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb jij gelijk. Zeekattenrugschilden zijn plat.
Dit is de inwendige schelp van een zeekant waarschijnlijk. Vooral de bovenste, de andere zijn waarschijnlijk wat gladder gepolijst in het zeewater.

Als de structuur niet van plastic is, dan zeker de inwendige schelp van een inktvis dus.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de onderste van kunststof zijn, dan zijn dat geen schelpen natuurlijk. Ik vind ze wel erg glad an vorm.

Toegevoegd na 30 minuten:
Mijn iPad maakt er zeekant van, maar ik bedoel natuurlijk de Zeekat, of de Latijnse naam Sepia. Die komt voor in de Noordzee.

Toegevoegd na 35 minuten:
Dit Sepiabeen heeft altijd de vorm van jouw bovenste afbeelding, maar aan de zijkanten een dunne rand. Die is er denk ik afgesleten in het water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je jouw foto weggehaald? Was een mooie foto. Ik zag pas later dat ik er Zeekant van had gemaakt, ipv Zeekat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat het geen van alle sepia is, ik gebruik veel sepia en het lijkt er niet eens op. Sepia is ten eerste altijd platter en heeft maar 1 harde kant.
Dit lijkt mij rond en rondom hard. Er zit dus maar 1 ding op, open maken!
Is de binnenkant poreus en zacht, dus als je er met een vork over gaat dan brokkelt het af dan is het sepia. Zo niet dan is het geen sepia. Bronnen:
- http://www.google.nl/imgres?q=sepia+inktvis+schild&um=1&hl=nl&biw=1280&bih=606&tbm=isch&tbnid=l-oKDrkbg5imZM:&imgrefurl=http://www.wildewijdewereld.nl/%3Ftag%3Dsepia&docid=aG1E32L_JhlpVM&imgurl=http://www.wildewijdewereld.nl/wp-content/uploads/2010/08/Sep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal ik maar zeggen wat het is:
In twee delen:
Wat jij gevonden hebt zijn een ietswat aan de randen afgesleten kalkplaten van pijlinktvissen.
Let op de tekening van de anatomie:
Daar waar "schulp" staat,dat is het deel wat jij gevonden hebt,afhankelijk van de leeftijd van het dier kan de schulp glad of grof zijn.
Scroll naar beneden en je ziet de schulp zoals jij er drie gevonden hebt.
Er is echter één ding dat ik niet begrijp:
Op TV en uit boeken leerde ik altijd al dat een inktvis 7 tentakels heeft,en dat een Octopus 8 tentakels heeft.
Nu staat er hier op deze site het volgende:"De mondopening wordt omgeven door tien vangarmen. Twee vangarmen zijn langer dan de andere. Alle armen hebben aan de binnenkant een groot aantal zuignappen."
ik bedoel maar,in het totaal 10 vangarmen dus.
Hoe hij dit allemaal bestuurd,vraag het aan een miljoenpoot,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_miljoenpoot
die weet daar alles over.
Verder als antwoord op jouw vraag staat er nog dit:"De rug bevat een kalkplaat die ook wel de rugplaat of de schelp wordt genoemd. Deze schelp is van been of van kalk."
Die van kalk zijn zeer licht,bijna bros-sponzig-achtig,en een beetje grof.
Die van been zijn glad en harder,en volgens mij van oudere dieren. Hier beneden het tweede deel:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ja,het is idd dit dat men ook wel verkoopt om in vogelkooien te hangen,jij hebt er nu 3 gratis.
Ook op zee gaan er dieren zonder visnetten of vervuiling dood,en als daar pijlinktvissen bij zijn dan blijft er na het vergaan van het lichaam deze schelp of rugplaat over,en die spoelen dan aan op het strand waar jij ze vond,vaak met meerdere tegelijk omdat pijlinktvissen in groep leven,in groep vechten vooral met elkaar,in groep eten,in groep paren en meestal na de paring in groep doodgaan,vooral de mannetje dan,de vrouwtjes gaan dood na het leggen van de eitjes.
Telkens men op restaurant bij de Chinees intvis besteld krijgd men enkel de gepaneerde tentakels van de pijlinktvis voorgeschoteld,en in de visfabrieken houd men de rugplaten apart om die te laten dienen voor de verkoop in winkels,oa voor in vogelkooien,maar ook voor de sjieke dames en meisjes die iets speciaals met hun huid willen doen.
Sepia of zeekat,het is allemaal pijlinktvis.
Over de Zeemonsters:De Reuzeninktvis
(of reuzenpijlinktvis), in het Engels Giant Squid genoemd, is voor zover bekend de grootst levende soort uit de inktvissen familie,en die heeft geen rugplaat,juist daardoor kan hij ook zo groot worden,moest hij wel een rugplaat hebben zou je erop kunnen surfen.
Vroeger dacht men dat daar ware reuzen van bestonden omdat men zeer grote schotelachtige zuignapafdrukken op grote potvissen vond.Natuurlijk is het wel zo dat Potvissen deze reuzen inktvissen vangen en eten,en als het een zeer jonge potvis is dan zijn er zuignapafrdukken op zijn huid te zien,en als de potvis groeit dan groeien deze zuignapafdrukken mee waardoor men dacht dat deze potvis was aangevallen deer een reuzenkraken die ook wel schepen kan laten zinken,maar...Dat klopt natuurlijk niet.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/12112-zeemonsters-de-reuzeninktvis.html .
Nu heb ik waarschijnlijk al iets meer laten weten dan er in de site staat.
Hier is de link naar de site,die site die jouw vraag beantwoord:
http://home.hccnet.nl/pm.jansen/animals/inktvis.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@axolotl"Dat zeg ik ook, dat het afgesleten is.