Kikkers ademen door hun huid

Toegevoegd na 58 seconden:
met wat extra toelichting:

De huid van de kikker is dun, vochtig en bevat veel bloedvaten. Kikkers drinken en halen adem door de huid. Ze slikken geen water door, alle water dat ze nodig hebben krijgen ze binnen door de huid. Alhoewel kikkers longen hebben zijn ze, vooral als ze onder water zijn, afhankelijk van de extra zuurstof die ze via de huid absorberen.
Kikkers moeten hun huid vochtig houden, anders kan de zuurstof er niet gemakkelijk doorheen. De kikkerhuid heeft slijmklieren die daarbij helpen. Ondanks dat droogt de huid toch snel uit en dat is de reden waarom sommige soorten in de buurt van water blijven en andere soorten pas tegen de schemering op jacht gaan. Voor nood kan de kikker gebruik maken van de dauw of kan hij zich ingraven in vochtige grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel door de huid als met de longen.
Per soort verschilt wat meer gebruikt word.

Zo heeft bijvoorbeeld de Telmatobius culeus (titicacakikker) enorme huidflappen die veel zuurstof opnemen uit het water, deze kikker komt dan ook zelden tot nooit bovenwater.

Maar kikkers die in wat drogere gebieden leven gebruiken de longen weer meer.

In Nederland hebben kikkers een periode dat ze 100% zuurstof door de huid opnemen, als ze lekker diep in de sloot tussen de modder zitten.
(het lichaam heeft dan weinig zuurstof nodig)

Maar de kikkers zijn niet echt kampioen 'huid ademen' dat zijn de salamanders, er zijn zelfs salamanders die zo ver gereduceerde longen hebben dat ze niet meer functioneren.
Al word het proces bijgestaan door zuurstof opnemende cellen in het mondslijmvlies.

(dit zijn de Plethodontidae, of ook wel longloze salamanders)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kikker ademt net zoals alle andere dieren gewoon door hun bek.

Wat belangrijk is om te weten dat een kikker een koudbloedig dier is, dat wanneer de lichaamstemperatuur onder tien graden daalt de spijsvertering en het verbranden van vetten nagenoeg geheel tot stilstand is gekomen, daardoor heeft de kikker nagenoeg geen zuurstof nodig, als de kikker in winterslaap gaat vult deze zijn longen met lucht en heeft voldoende lucht voor een aantal maanden, een klein beetje zuurstof dat ze mogelijk aan de eind van de winterperiode te kort komen kunnen ze via de huid opnemen net zoals de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar haal je het vandaan dat zoogdieren (de mens) via de huid zuurstof kunnen opnemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil graag een bron zien waarin vermeld wordt dat een kikker gaat drijven als hij zijn longen vol met lucht heeft. Ook wil ik de bron zien waarin vermeld wordt dat de zuurstof die door de huid komt (terwijl het dier in een rottende massa verblijft) voldoende is tijdens de winterslaap. @axolotl Ja ook een mens heeft in lichte mate een luchtuitwisseling via de huid, dit is echter minimaal.
Kikkers ademen door de longen. De huidademhaling onder water is voldoende als de temperatuur laag is en ze geen enkele activiteit vertonen (winterslaap). In het Titicacameer zijn wat kikkers die genoeg hebben aan huidademhaling en de zuurstof in het water, maar daarvoor hebben ze wel een hoop extra huid nodig en koud, zuurstofrijk water net als de longloze salamanders.

Kikkers hebben geen ribben en ze moeten de lucht dus eerst in de keelholte opnemen, de neus weer sluiten en dan de lucht in hun longen persen. Ze kunnen zichzelf ook oppompen en dan aan het wateroppervlak lucht van de keel naar de long persen en weer terug om te kwaken.

Ook kikkervisjes ademen trouwens al zeer snel met hun longen. Longen zijn nu eenmaal veel efficienter dan kieuw- of huidademhaling (water is zwaar en bevat maar 8 mg zuurstof per liter, lucht bevat 0.2 gram per liter. Vanwege de snelle groei en de hoge activiteit hebben ze veel zuurstof nodig.