Hoe weetje aan de geur van iemand of die gene bij je past?

Zoals jullie weten heb ik hier al een aantal eerdere vragen over gesteld. Nu ben ik dus bij deze vraag aangekomen.

Hoe weetje nou of die geur die hij heeft goed bij jou past? Als ik bijvoorbeeld bijmij vriend ben die eigenlijk nooit luchtjes op doet behalve deo dan ruikt die lekker naar zichzelf. Sommige hoor je dan zeggen " hij ruikt lekker fris&fruitig net als een echte man." Maar waar ruikt een echte man dan naar? Als ik aan mijn vriend ruik dan ruikt het vertrouwd en fijn echt naar hem. Niet een sterk overdreven geur maar gewoon normaal. Alsof ik bij hem thuis ben.(niet thuis van echt thuis in me eigen huis)
Is dit dan verkeerd qua combinatie qua geuren of juist goed? Verder als sommige mannen zweten stinkt dit onwijs, ik vind zijn zweet nooit stinken,iedereens ze zweet ruikt toch wel ongeveer hetzelfde? Je zou het ook in iemands afscheiding kunnen ruiken als die gene heeft geplast maar kom op, elke afschijding stinkt toch? Vooral als je heel lang iets heb opgehouden. En als je dan vind stinken dan zou die combinatie van feromonen al niet meer kloppen?

Wie kan me helpen om dit te begrijpen want ik ben het nu zo goed als zat zeg maar.. =p (kan pas lekker rusten voordat ik dit snap, klinkt stom maar zo is het wel )

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik bedoel.. wat als je vriend normaal ruikt en dus ook niet drastisch lekker zegt dit dan wat over de combinatie van mhc-genen(afweersysteem)? Is het dan beter dat je voor iemand kiest die wel lekker ruikt of maakt dat niets uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"al een aantal eerdere vragen"... Als ik jouw vragen zo bekijk is het alleen maar betreffende dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interesse.. omdat ik zelf denk dat dit allemaal niets met elkaar te maken heeft. Ik ben er daarom over gaan na-denken en me afvragen hoe andere hierover denken.

Het beste antwoord

Als je van die persoon houdt, dan past zijn geur bij jou...

Theebeker: Als je van die persoon houdt, dan ruikt hij lekker, lekkerder dan wie dan ook... Omdat je van hem houdt... Niets is dierbaarder dan hem en zijn geur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je zegt het zelf al "Verder als sommige mannen zweten stinkt dit onwijs, ik vind zijn zweet nooit stinken,"
Degene die bij je past, ruikt gewoon het lekkerst.

Toegevoegd na 10 minuten:
Uit de bron:
"Studentes (ze zijn populair in psychologisch onderzoek) waardeerden in een T-shirt-snuffeltest vooral de geur van mannen met een ander immuunsysteem dan zijzelf. Een evolutionaire verklaring ligt voor de hand: twee sets immuungenen betekent een veelzijdige afweer voor de kinderen. Bij muizen werkt het net zo, die worden ook minder enthousiast van soortgenoten met hetzelfde immuunsysteem."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar mensen met hetzelfde immuunsysteem zijn toch mensen uit je familie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geur van je familie is vertrouwd, niet vies. Waarschijnlijk ook door hetzelfde wasmiddel, hetzelfde eten, dezelfde zeep, enz. Maar die geur is niet seksueel aantrekkelijk. Daar zit het verschil denk ik. Geur bestaat uit meer dingen dan alleen feromonen, die verantwoordelijk zouden zijn voor seksuele aantrekkingskracht. Bij het "onbewust keuren" van een potentiële partner worden de feromonen opgepikt. Dit is allemaal zeer de vraag overigens, want mensen kiezen eerder op basis van uiterlijk en emotie. lees ook:
http://www.e-gezondheid.be/seks-aantrekkingskracht-kwestie-chemie/seksualiteit-33-190-14457.htm
Wat heb je nou met andere mannen te maken en wat 'men' zegt! Je bent heel tevreden met je vent en de geur spreekt je meer dan aan. Dan is het toch harstikke goed.
Leg je neer bij de situatie (en bij hem....). Het is genieten geblazen en geen piekertijd.
NB Niet ieders zweet ruikt hetzelfde hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen defenitie te maken van waar een man of vrouw naar moet ruiken. Dat is voor iedereen verschillend en heeft niet eens te maken met een externe geur zoals deodorant of zo.
De geur die bij een mens hoort is de geur die je onbewust al opvangt als je iemand ontmoet. Zijn of haar eigen specifieke geur dus.
Op basis daarvan maak je onbewust zelfs al een keus.
Geuren die je niet prettig vind sluit je ook automatisch uit,terwijl een ander die geur juist prettig kan vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou het even bij je vraag. (je kan ook vragen waarom stink de ene zweet en de andere niet?)

Eigenlijk haal ik de geur ook los. Dit is slechts een zintuig (die bij jouw meer ontwikkeld is kennelijk).

Dus hou je over "hoe weet je of iemand bij je past".
Dit is een gevoel. En aan een gevoel woorden geven is heel moeilijk.

Probeer eens het tegenovergestelde: "wat voel je als je een hekel aan iemand hebt":
-Je haren gaan recht overeind staan
-Je voelt dat je alert moet zijn
-Je gaat je afsluiten (om niets prijs te geven)
-Je wilt eigenlijk ook weg(gaan).
-Je komt niet uit je woorden, weet geen woorden te vinden
-Na afloop voel je je moe.

Als iemand bij je past dan is al dat bovenstaande er niet. Sterker nog, je voelt je extreem rustig en op je gemak, alsof je je diepste geheimen aan hem zou kunnen delen.
Je praat gemakkelijk en weet de woorden te vinden. Het kost je helemaal geen moeite.

Ik heb dit met een eerste blik (dus zien). Ik ben ook visueel ingesteld.
Jij bent volgens mij via je reuk ingesteld. En kan je dat met geur aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luchtjes horen bij de mens, het zijn de signalen naar de ander toe.
Bewust en onbewust nemen we het waar, we hebben alleen elkaar helemaal gek gemaakt dat het niet zo hoort, het is niet netjes dat je b.v. naar zweet ruikt.
Weet je wel hoeveel millioenen er mee verdiend worden?
Het is dus gedeeltelijk aangepraat en inmiddels als een must aanvaard.
Ieder zijn zweet ruikt zeker niet het zelfde, er zijn heel grote verschillen.
Een bepaalde lucht ervaren wij als vertrouwt, het wordt herkend in onze hersenen, het hoort bij ons.
Het vertrouwde luchtje is of zijn van je dierbaren, het is een soort herkenning dat het vertrouwd is.
In de dierenwereld is dit heel gewoon, waarom dan ook niet bij de mens.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees net je toevoeging en ja ik denk inderdaad dat een bepaalde geur mede bepaald wie je partner wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit alle vragen die je de laatste tijd stelt, wordt duidelijk dat je iets met geuren en genen hebt en je je zorgen maakt over je partnerkeuze. Feronomen komen voor in de insecten- en dierenwereld, alwaar de geur een belangrijke rol speelt. De mens is niet in staat om op gezette tijden dergelijke lokstoffen te produceren en uit te stoten.
Als je wilt weten of iemand echt bij de past, kom je daar met gebruikmaking van al je zintuigen vanzelf achter.
En dat kan soms wel even duren. Spruitjes en bloemkolen kunnen stinken en daardoor misleidend werken, terwijl ze toch heel lekker kunnen smaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha.. dat van die feromonen. Ik lees overal dat mensen deze wel uitspreiden. Maar dat doen wij dus niet? Mag ik van je weten waar je dat heb gelezen of vandaan heb? =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe bewijs je dat iets niet bestaat?
Als jij denk dat dat wel zo is, waarmee kun je dat dan bewijzen? Velen denken ook dat God bestaat, maar waar is het bewijs?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt me niet helemaal eerlijk, Toet. Theebeker vraagt niet om bewijs van het niet-bestaan van feromonen, maar om een bron die ze kan vergelijken met informatie die ze elders heeft gezien.
Ieders zweet ruikt juist anders! Daar kunnen heel grote verschillen tussen zitten.

Wat ik (zonder wetenschappelijke onderbouwing) zelf denk: het is een goed teken als je je partner lekker vindt ruiken. Ik heb vriendinnen die hun vriend vooral lekker vinden ruiken naar deo of after shave, maar hem vinden stinken als hij net heeft gesport. Ik zal het niet tegen ze zeggen (dat zou teveel bemoeienis zijn) maar in mezelf denk ik dan: weet je wel zeker dat jullie op lange termijn bij elkaar passen? Als mijn man vers bezweet terugkomt van 10 kilometer hardlopen, vind ik hem juist aantrekkelijker dan ooit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-ideale-man-volgens-de-wetenschap-dan
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-biologie-van-het-sexappeal
http://www.kennislink.nl/publicaties/anticonceptiepil-beinvloedt-partnerkeuze

Flauw misschien, maar ik kom met een aantal links die je het beste zelf kunt doorlezen. Partnerkeuze is inderdaad mede bepaald door geur, maar v.w.b. de mhc-genen blijkt dat het slikken van de (anti-conceptie)pil de reuk beïnvloedt en dat de keus dan eerder gemaakt wordt voor mannen met vergelijkbare mhc-genen.