Hoe wordt je stemming geregeld?

Ik ben o.a erg geinteresseerd in de biologische kant (neurotransmitters etc.)
Heel graag een bron! Alleen een bron is ook goed (liever geen wikipedia)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stemming en emoties worden in het brein geregeld door het limbisch systeem. Als je daarop googled zal je het een en ander vinden over de werking ervan. En anders misschien in de bibliotheek in een boek over de werking van het brein en dan met name het limbisch systeem. Succes ermee!

Antwoorden (2)

De stemming is ook afhankelijk van hormonen, schildklier bv en ook van suiker in het bloed. In het algemeen van lichamelijk welbevinden of niet. Voorts zijn er externe factoren zoals de omgeving, heb je voldoende geld, ben je eenzaam etc. Als je googelt op lichamelijk en geestelijk welbevinden. vind je diverse bronnen en daarmee factoren voor de regeling van stemmingen.

Er zijn mensen die veel stemmingswisselingen hebben tgv van interne factoren. Dat is moeilijk voor de omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het blad psyche en brein kun je veel vinden over neurotransmitters, zoals dopamine, serotonine, oxytocine, adrenaline (epinefrine) en endorfinen, enkele van de sterkst op het gemoed inwerkende hormonen.
Natuurlijk hebben schildklierhormonen, insuline etc ook wel invloed maar dat effect speelt in het hele lichaam.

Toegevoegd na 21 minuten:
Je zult voor diepere en juiste info toch de vakliteratuur in moeten duiken, er zijn veel stoffen en hormonen die invloed hebben op je gemoedstoestand.

Waar je wel voor moet uitkijken is de vraag of deze stoffen ontstaan door een gemoedstoestand (en deze dan in stand helpen houden) of dat de gemoedstoestand ontstaat door de betreffende stof.

Enige tijd geleden dacht men dat depressies (slechts) een kwestie van een gebrek aan serotonine was.
Nu men echter steeds meer zicht krijgt op SSRI 's en effecten in de hersenen ook met fMRI gevolgd kunnen worden (de interpretatie is nog wel eens lastig) lijkt het duidelijk te worden dat het VEEL TE EENVOUDIG is om je gemoedstoestand te linken aan het al of niet (teveel of te weinig) aanwezig zijn van neurotransmitters en andere hormonen/stoffen.

Kortom de materie is tocht te complex om alles vanuit de biochemie te verklaren, de hersenen zijn de aller ingewikkeldste organen die wij kennen, als wij begrepen hoe hersenen precies zouden werken, dan zouden ze wel eens te simpel kunnen zijn om te kunnen onderzoeken hoe ze werken.

Steeds als dieper we doordringen in de kennis over de werking van de hersenen , ontdekken we weer een nieuw kennisveld wat geexploireerd moet worden.
Vooralsnog is het eind niet in zicht.
Duidelijk is wel dat bij bepaalde stoornissen bepaalde hersenhormonen een rol spelen maar het ontstaan van een gemoedstoestand zit wat ingewikkelder in elkaar.

Mogelijk reageert daarom iedereen verschillend op stoffen
als alcohol, cannabis, opiaten, barbituraten, benzodiazepines, alkaloiden als cocaine, cafeïne, GHB en ga zo maar door.

met het gegeven dat per seconde er miljoenen synaptische aansluitingen worden veranderd, is je brein al veranderd als je dit antwoord gelezen hebt.