Waarom zitten de huidmondjes van een blad altijd aan de onderkant?

Ik kom maar niet op een duidelijk antwoord. Ik dénk dat het vanwege de zon is, maar ik weet het niet zeker.

1 dag geopend, want ik moet snel zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9K

Het beste antwoord

U heeft het wél goed;

Als de huidmondjes van een plant aan de bovenkant zouden zitten zal (als de huidmondjes opengaan om CO² binnen te laten) het water verdampen wat in het blad zit, opdat de plant uitdroogt.

Nu moet u niet gaan denken aan dat er misschien water in de huidmondjes zou komen als ze op de bovenkant zaten. De huidmondjes zijn zó klein dat er zelfs water niet doorheen kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Huidmondjes openen zich om CO2 binnen te laten. Nadeel is dat er dan extra water verdampt.

Dat water aan de bovenkant meer zou verdampen dan aan de onderkant, is een fabeltje. Dat geldt alleen voor zeer dikke bladeren die ook nog in de zon zitten - daar is de temperatuur aan de bovenkant hoger dan aan de onderkant.

Bij normale bladeren is dat niet zo. De temperatuur boven en onder is gelijk, dus is ook de verdampingssnelheid van het water gelijk. Het is niet zo dat water "liever" naar boven verdampt dan naar beneden.

De werkelijke reden dat huidmondjes aan de onderkant zitten, is vervuiling door stof. Bij een langere periode zonder regen raakt de bovenkant van het blad bedekt door een dun laagje fijn stof. Huidmondjes zouden daardoor verstopt raken.

Aan de onderkant treedt dat stofprobleem veel minder op.
Cryofiel
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is er gedurende de evolutie gebleken dat de onderkant beter is dan boven.
Ook al kan er geen water door de huidmondjes heen, maar als de huidmondjes aan de bovenkant zouden zitten dan zou bij een natgeregend blad, de huidmondjes verstoppen door een laagje water (nat blad).
Zeker in de tropen waar het vaak dagelijks regent, zou het bovenop het blad niet voldoende werken.
Maar ook vogelpoep en stof zouden de huidmondjes snel verstoppen.
In een droge perioden hebben de planten het toch al moeilijker,en is er ook nog veel stof, daarom is het veel beter dat de huidmondjes aan de onderkant zitten.
Waarschijnlijk komt de meeste co2 uit de bodem en ook daarom is het beter denk ik dat ze aan de onderkant zitten, de onderkant van de blaadjes kunnen de co2 makkelijker op nemen dan de boven kant.
Als het co2 omhoog komt dan komt het vanzelf tegen de onderkant van het blad en niet zo makkelijk tegen de boven kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat van die CO2 klopt niet. Ten eerste komt CO2 niet uit de bodem. Ten tweede, zelfs al zou CO2 uit de bodem komen, dan nog zou de concentratie aan de boven- en onderkant van een blad precies hetzelfde zijn. Daarvoor is de diffusiesnelheid meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover ik het altijd begrepen heb, produceren bactrieën, co2, dat zijn de bacterieën die organisch matriaal in de bodem afbreken.
Maar ik zeg ook dat het waarschijnlijk zo is, ergens moet het te verklaren zijn.
Denk jij dat het anders zit , hoor ik het graag van je, ik moet ook maar gissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bodem ontstaat inderdaad veel CO2. Aan de andere kant, bladeren consumeren CO2. Dus de bovenste bladeren zien onder zich heel veel CO2-consumerende bladeren. De bladeren aan de bovenkant van een grote boom krijgen van bovenaf (verse lucht) dus juist meer CO2 dan van onderaf, want aan de onderkant hebben de andere bladeren een deel van de lucht-CO2 al geconsumeerd. Maar zoals Cryofiel al aangaf, de diffusiesnelheid van CO2 is zo groot dat het per blad niet uitmaakt. *Als* er al een verschil is, dan tussen de bovenste en de onderste bladeren van een grote boom, hoewel ik ook dat ten zeerste betwijfel. Tussen de boven- en de onderkant van één blad kán geen verschil zijn. Stel je voor: een grote boom heeft duizenden bladeren boven elkaar. Als bij elk blad de CO2-concentratie aan de onderkant hoger zou zijn dan aan de bovenkant, zou de CO2-concentratie onder zo'n grote boom dodelijk zijn voor alle dierlijke leven.