zouden onze loofbomen altijd groen blijven als ze in de tropen geplant zoyden worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Dat is gedaan in Oeganda met appelbomen in een hooggelegen gebied. In de resultaten is niet veel te vinden over het bladverlies, maar voor het openen van de knoppen is een bepaalde hoeveelheid koude nodig en vanwege de hoogte is het net koud genoeg om de knoppen uit te laten komen enige tijd na de zomer en winterwende. In de praktijk lieten de bomen een vrij grillig gedrag zijn met het uitkomen van de knoppen en verondersteld wordt dat de hormonen van de bomen wat in de war zijn door de overgang van een jaarlijkse naar een halfjaarlijkse cyclus.

Herfstkleuren zullen niet ontstaan, vanwege het ontbreken van voldoende variatie in daglengte. Bladval zou wel kunnen ontstaan door seniliteit of droogte. In de publicatie is er echter niet veel over te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tijdens de evolutie, zijn bomen zo ontwikkeld, dat ze het beste voldoen in de natuur.
Hoe kouder de groeiplaats is, hoe minder bladhoudende bomen, hoe warmer, hoe meer bladhoudende bomen.
Dit is een proces geweest van miljoenen jaren evolutie.
Planten we nu bomen die bladverliezend zijn, in een tropisch gebied, dan blijft deze eigenschap van bladverliezen gehandhaafd.
Het zal opnieuw weer miljoenen jaren duren , voordat deze bomen weer bladhoudend zullen zijn.
Wel zullen deze bladverliezende bomen, zich wat anders gaan gedragen, omdat de daglicht lengte in de tropen anders is.
En juist omdat die daglichtlengte allerlei zaken 'regelt', waaronder ook het moment dat het blad er af gaat vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ik geloof je antwoord wel hoor ed, maar.....
in de tropen komen de omstandigheden die maken dat het blad gaat vallen (temperatuur licht verandering...) toch niet voor. Dus dan komt het signaal: blad laten vallen toch ook niet??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrijwel het gehele gedrag van een boom is genetisch bepaald, dus ook het laten vallen van het blad, wel wordt dit aangestuurd door de daglichtlengte, dit geldt ook voor het moment van gaan bloeien.
Bomen die vlak tegen een lantarenpaal staan , blijven voor een deel langer groen, doordat het licht van de lantarenpaal, de lengte van het daglicht verlengt.
Wat wel zou kunnen gebeuren, heb ik in Australië gezien, dat b.v. een treurwilg in het najaar, veel langer zijn blad vast houdt, dan in ons land, puur door de temperatuur en het ontbreken van de eerste vorst.
En in het voorjaar lopen deze treurwilgen ook weer eerder uit, dus de tijd dat ze bladloos zijn, is aanzienlijk korter.
Over een paar miljoen jaar of eerder, zullen deze Australische treurwilgen hun blad ook in de winter gaan vasthouden en ontstaat er zo een wintergroene ondersoort.
Dat is de evolutie!