Waar in je lijf (in ruste) wordt warmte opgewekt als je het koud hebt?

Ik vroeg me dat af toen gisteravond in bed mijn voeten maar niet warm wilden worden. Wordt ergens centraal warmte opgewekt en daarna vervoerd door je bloed? Is dat alweer afgekoeld als het bij je voeten aankomt? Of wordt overal gelijkmatig opgewarmd (in alle of veel cellen) en waren mijn voeten het koudst (dus ook het langst koud)?

Ik gok dat ik bij biologie beter had moeten opletten. Ik hoop dat één van jullie dat heeft gedaan!

Let wel, het gaat me om het opwekken van de warmte, niet het reguleren van de lichaamstemperatuur (oftewel: ik weet wel waar de termostaat zit, maar niet waar de kachel staat). En ik bedoel niet een bewegend, maar een rustend lijf.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Warmte wordt overal in het lichaam geproduceerd. Dit heet je metabolisme. Het is het proces waarbij van calorierijke stoffen (suikers, vetten) meestal via glucose, in energie worden omgezet.
Bij deze processen (chemische reacties) komt warmte vrij. Bijvoorbeeld bij het aanmaken van nieuwe cellen (celdeling, of bijvoorbeeld de bloedaanmaak), bij het produceren van chemische stoffen (bijvoorbeeld antilichamen of maag/darm sappen). Voor sommige van deze chemische processen is juist warmte nodig, of is er een optimale temperatuur (verassend: 37 graden). Bovendien moet die laatste vorm van chemisch opgeslagen energie (glucose) natuurlijk ook overal naartoe worden vervoerd. Voor het leveren van die warmte, en de glucose (en zuurstof, wat nodig is om de glucose om te zetten via de citroenzuurcyclus), bestaat de bloedsomloop.

Als door kou het gevaar bestaat dat je teveel warmte verliest via je ledematen, worden de bloedvaten afgeknepen, zodat er meer bloed, en dus ook warmte, glucose en zuurstof, op de plaats blijft zitten waar het nodig is, namelijk in de vitale organen. Op dat moment komen natuurlijk ook alle warmte producerende processen in de ledematen gedeeltelijk stil te liggen.

Om jezelf warm te krijgen in een warme omgeving is het daarom handig om genoeg te eten en te drinken, en goed te bewegen, zodat je spieren warmte aanmaken en de bloedsomloop weer op gang komt.
Maar let op, ben je in een koude omgeving, dan kan het juist gevaarlijk zijn om te proberen je ledematen kunstmatig op te warmen. Niet alleen zorg je dan juist dat je al die broodnodige warmte alsnog verliest, je verbrandt ook nog eens veel meer calorieën, die je al nodig hebt om alles binnenin je lijf aan de gang te houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb het opgezocht, en kom alleen maar op sites met zo'n moeilijke terminologie dat het niet uit te leggen is in eigen taal, het gaat me ver boven mijn pet.
Maar zie hier zo'n site:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Endocrinologie

verder schijnt het ook te werken als je ontspanningsoefeningen doet. Je ademhaling wordt rustig waardoor je meer zuurstof opneemt wat ook goed is voor de warmteregulering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichaamstemperatuur wordt op peil gehouden door je bloedsomloop, omdat je voeten het verst van je 'pomp' je hart af liggen worden die moeilijker warm in rust, als je bv loopt dan bewegen je benen en help ja ahw je bloed om door te stromen
Temp. in je romp is het hoogst. Dus er is geen apart kacheltje maar je bloed verspreid de warmte. Doordat het rondgepompt wordt.
Hoop dat het een beetje duidelijk is :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
j0ve geeft het antwoord hieronder
Overal, elke cel produceert warmte... Misschien niet in de hersenen en de botten, maar anders overal...

Maar als de doorbloeding niet goed is, kunnen sommige ver afgelegen delen wat kouder geraken... Topjes van de neus en oren, vingers en tenen...

De thermostaat zit in mijn optiek bij je seksorgaan... Als je opgewonden bent, heb je dan last van de kou? Dan staat de thermostaat een °je hoger hoor...

Hoe meer een cel suikers verbrand, energie levert, hoe warmer die wordt, zo zit dat...

Seks warmt je snel op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist in de hersenen heel veel!
als er ergens veel bloed naartoe moet omdat er zoveel calorieen worden verband dan is het wel in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt veel energie gedissipeerd, wel 20% van alles wat je te besteden hebt, maar ik weet dan weer niet of het dan daardoor warmer van wordt... Het zou kunnen, maar dat weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja...