Hoe komt het dat als je word geopereerd je niet enorm bloed?

Op tv zie je vaak operaties en dan bloed het nagenoeg niet als er een flinke incise word uitgevoerd.

Heeft dat egt puur alleen met de scherpe van de scalpel te maken?

Toegevoegd na 4 minuten:
incise moet incisie zijn...mijn spelling ziet er weer goed uit vandaag :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.6K

Het beste antwoord

Voor veel operaties bestaan standaardincisies, die erop gericht zijn om zo weinig mogelijk schade aan de weefsellagen aan te richten. Ze gaan vaak door het bindweefsel dat minder doorbloed is dan spierweefsel. Ook wordt vermeden om grotere bloedvaten te doorsnijden. De kleinere worden direct afgebonden of dichtgeschroeid. Soms wordt bij het snijden in diepere weefsellagen een diathermisch mes gebruikt waardoor kleine vaatjes meteen worden dichtgeschroeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (6)

Bij mijn operatie werd er een band om mijn arm gedaan om de doorbloeding te 'verminderen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met de scalpel weet ik niet, maar je hebt een soort 'brander' die je huid en weefsel open 'schroeit' als het ware, waardoor het bloed meteen stolt en stopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wond wordt zo klein mogelijk gehouden om bloedingen en kans op infecties zo klein mogelijk te houden en de genezing makkelijker te maken. Vroeger kreeg je vaker een flinke snee, met de ongemakken en gevaren van dien.
Bovendien branden ze bloedvaatjes dicht en ze kunnen ook bloed afzuigen. Het is voor de chirurg ook vervelend werken als overal bloed op zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ze zo veel mogelijk hun best doen om enkel te raken wat geraakt 'mag' worden, waardoor overige dingen niet bloeden, zoals bij een (auto)ongeluk bijvoorbeeld.
Ook omdat dingen worden afgekneld om het bloeden te verminderen.
En ik denk ook dat dat per operatie verschilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De doorbloeding van de diverse lagen in je lichaam is anders. Je huid heeft weer een andere doorbloeding als je weefsels eronder, zoals je speklaag. Stel dat ze een ader raken, dan ga je echt bloeden omdat dat je echte hoofddoorbloeding is, dat vertakt weer in allerlei haarvaatjes. Stel dat je een schaafwond zou hebben, en je zou net zo hard bloeden als bij een slagaderlijke bloeding, dan was er iets niet goed, ( mensen die niet genoeg stollingsmiddel aanmaken hebben dit). Je lever is een bloedorgaan, als ze daarin snijden zal het wel flink bloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tijdens grotere operaties worden de bloedsomloop, de ademhaling en de hartfunctie overgenomen door oa een hart- longmachine. daarmee beïnvloed de narcotiseur deze functies. op het eind van de operatie wordt eea weer in de 'normale' situatie teruggebracht en komt de patiënt weer langzaam bij bewustzijn zonder enorme bloedingen, mits het allemaal goed gegaan is uiteraard.