In welke vorm is DNA wanneer het zich verdubbelt?

Zit het dan in de chromatine-vorm met de histonen er nog aan vast? Of is het helemaal 'ontrold' zonder ook maar een enkel structuureiwit eraan vast.

Het lijkt me nogal lastig aflezen en repliceren als er allemaal eiwitten in de weg zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Een stukje voor een replicatievork en een stukje erna zijn alle histonen weg. Voor replicatievork 300 basenparen en erachter 250 baseparen. Dat vermeldt dit citaat uit de bron:

" DNA must be nucleosome free or “naked” while it is replicated. The best evidence for the removal of histones during DNA replication has come from electron micrographs of replicating SV40 minichromosomes that had been psoralen crosslinked to preserve the location of where nucleosomes were positioned. These studies revealed that 250 bp or more of naked DNA resides behind the replication fork (Sogo et al., 1986), while a stretch of approximately 300 bp of naked DNA lies ahead of the replication fork (Gasser et al., 1996). Whether this destabilization of nucleosomes ahead of the replication fork is due to the passage of the replication machinery itself or is mediated by histone chaperones or ATP-dependent chromatin remodelers is not yet known. "

In het hele proces van celdeling hebben de histonen wel een functie.

Toegevoegd na 4 dagen:
Nog even voor de duidelijkheid: Het DNA is tijdens het verdubbelen voor het grootste gedeelte in de chromatinevorm met de histonen eraan vast. Alleen op de plaatsen (het zijn er meerdere) waar verdubbeling plaatsvindt, is een stukje naakt DNA ter grootte van 550 basenparen.