Wat is de doodsoorzaak van mijn schildpad?

Mijn schildpad is gisteren gestorven. Ik vraag me af wat de oorzaak was.

- Op zijn ogen zit een opgeblazen, wit laagje.
- Uit zijn neus komt een wit slijm.
- Aan zijn mond hangen belletjes en een beetje wit slijm.
- Hij is bijna 7 jaar oud.
- Hij heeft een diameter van ongeveer 15 cm.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Antwoorden (2)

Klinkt als Otitis media: Bij middenoorontsteking ontstaat er een verdikking aan de zijkant van de kop, net achter de ogen. Dit is het uitpuilen van het trommelvlies. Oorontsteking kan behandeld worden met antibiotica. In ernstige gevallen moet de zwelling ingesneden worden om pus te verwijderen. Daarnaast is het belangrijk om het water in het terrarium te verversen en de temperatuur moet verhoogd worden tot 28-30 graden Celsius.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te laat antwoord RIP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is ook niet op tijd gesteld. Anders had het schildpadje mogelijk nog geleefd.
Een uitgebroken bacteriele infectie in de bovenste luchtwegen, dat kan een streptococcus geweest zijn, mogelijk zelfs een pneumococcus.
Ogen, mond en neus zijn met kanaaltjes met elkaar verbonden. Daarom komt overal wat je aangeeft slijm uit.
Zelf denk ik niet aan otitis media (middenoorontsteking)
alhoewel het wel tot de complicaties kan behoren.
Ik denk niet aan een vergiftiging, ofschoon de pathogene stam bacterien zelf wel toxinen afgegeven kan hebben.
Het lijkt me geen virus, deze geven kleurloze dunne vloeiing.
Zonder verwijtend te willen zijn, heeft de schildpad kou gevat/op de tocht gestaan? Ook vit C is erg belangrijk voor deze dieren (vers groenvoer ).
Spijtig verhaal, (land)schildpadden kunnen behoorlijk oud worden.
Sterkte!