Is het verstandig kinderen te nemen met een partner die een erfelijke ziekte heeft?

Bijvoorbeeld dat er regelmatig hartstornisses zijn of suikerziekte heeft?
Hoe groot is de kans dat mijn kind dat dan ook krijgt.
Komt trouwens in elke familie erfelijke ziektes voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kinderen ''neem'' je niet...die krijg je.........

Het beste antwoord

Ik weet uit ervaring wat het is om te kiezen voor wel of geen kinderen terwijl er een erfelijke aandoening in het spel is.
Je hebt daar te maken met afwegingen die heel vergaand zijn. Ten eerste kijk je naar het 'ergste geval': zie wat de ziekte is, en wat het betekent om die afwijking te hebben.

Je kijkt dus naar de kwaliteit van leven die iemand heeft met dit probleem. En dan maak je de afweging of die persoon nou wel of niet een waardevol leven heeft.

Je zult zien dat je dan altijd (ALTIJD) uit komt bij het feit dat zo iemand een waardevol leven heeft.

Oftewel: als je te maken hebt met een mogelijke erfelijke afwijking, dan is dat helemaal niet van belang. Wat van belang is, is of je goed bij je partner past en of je mogelijke problemen samen de baas kunt. Dat is het enige dat telt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed verwoord. Ik kan nog geen +1 geven maar had het graag gedaan.

Andere antwoorden (7)

Voor elke ziekte die erfelijk zou kunnen zijn, waarvan de partner symptomen vertoont, zou ik bij de arts laten onderzoeken of die ziektes ook daadwerkelijk erfelijk zijn.

De dokter kan dan ook voor elk van die aandoeningen
aangeven hoe groot de kans is dat die wordt doorgegeven aan nakomelingen.

Bovendien kan de dokter een advies geven over of het al dan niet verstandig is het risico te nemen, en al dan niet aan te raden om kinderen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sommige ziektes is de kans op overdracht groter dan bij de andere, je zult daarom moeten zeggen over welke ziekte je het hebt, voor iemand hier iets zinnigs kan zeggen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga naar het consulatiebureau. Kennelijk ben je daar geweest en heb je een negatief advies gehad. Je hoopt dat er hier mensen zijn die zeggen.: welnee, geen probleem, neem kinderen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je over diabetes praat,is dat zeker erfelijk. Mijn grootmoeder had het, mijn moeder, mijn beide zussen en ik!

Toegevoegd na 2 minuten:
Onze kinderen en die van mijn zussen zijn tot op heden nog gevrijwaard ervan,maar ze zijn nog relatief jong.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt "bijvoorbeeld" dit of dat.
Maar zeg eens duidelijk welke ziekte je partner heeft. De groep erfelijke ziektes is namelijk erg groot, variërent van een klein probleem tot zeer ernstige (dodelijke) aandoening. De ene erfelijke ziekte heeft een kind 0,01 % kans op het ook te krijgen als 1 van beide ouders het heeft, een andere erfelijke ziekte weer 90% om het te krijgen.
Iets meer informatie zou dus welkom zijn.

Tevens kunnen wij je hier op GV geen duidelijk advies geven of het verstandig is. Waarschijnlijk bedoel je op grond dat je kind ook die ziekte kan krijgen (en of dat wel eerlijk is tegenover dat kind). Maar een mens kan sowieso een ziekte krijgen, of er nou een erfelijke aandoening in de familie is of niet.
Het in zo'n geval belangrijk om te kijken wie de aandoening heeft (eerste graads, hoeveel eerste graads familie etc), en hoeveel kans een kind van een drager heeft op dezelfde ziekte. Daarvoor moet je toch echt bij een specialist zijn.

Is de ziekte die je partner heeft familiar of daadwerkelijk erfelijk? Als iets vaak in de familie voorkomt is het niet per definitie erfelijk.
En nee, niet in 100% van de families komt een erfelijke ziekte voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst 'neem' je geen kinderen, je krijgt ze.
Er is een verschil tussen erfelijk en familiaire ziekten en aandoeningen. Familiaire ziekte/aandoeningen komen bv in een groep bloedverwanten voor zonder dat ze erfelijk overdraagbaar zijn.
Diabetes is bv lang niet altijd erfelijk maar komt ondanks dat toch vaak in familie's voor.
Over de kans dat jouw kind een erfelijke aandoening krijgt kan alleen een arts je iets duidelijkheid geven. En dan nog met veel onzekerheid.
Het standaard antwoord van ouders op de vraag of ze een jongen of meisje willen is niet voor niets :"Als het maar gezond is"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn dit concrete ziekten die in de familie voorkomen? Zo ja, dan is er met een goede levensstijl en preventieve onderzoeken een hoop onder controle te houden. Suikerziekte hoeft niet per se erfelijk te zijn. Daar is veel tegen te doen. In onze familie zitten ook hartproblemen maar door goed op signalen te letten en ernaar te leven is dat risico al aardig te verkleinen. Als je bijvoorbeeld aan een spierziekte denkt, die kan verregaande gevolgen hebben. Maar die dingen onderzoeken ze echt pas als er in een bepaalde familie al veel mensen vroeg zijn overleden of dezelfde ernstige ziekte hebben. Bespreek dit soort dingen eens met de huisarts om tot een goede overweging te komen. Sterkte met de keuze die je moet maken.