Worden antilichamen aangemaakt door je lichaam zelf, of door de lichaamsvreemde stoffen?

Ik dacht altijd dat je lichaam zelf antilichamen aanmaakt tegen de lichaamsvreemde stoffen, maar in mijn boek staat het volgende:

"Elk lichaamsvreemde stof/antigeen maakt een specifiek antilichaam. De antilichamen worden in het lichaam opgeslagen doordat zij zich binden aan bepaalde cellen. Dit worden mestcellen genoemd. Deze mestcellen bevinden zich in de slijmvliezen van onder andere de luchtwegen, het maag-darmkanaal en in de huid. Als het lichaam nu met een antigeen in aanraking komt, komen er mediatoren vrij die aan de mestcel doorgeven dat er antilichamen moeten vrijkomen en wordt het antigeen onschadelijk gemaakt. Soms kan er echter een heftige reactie ontstaan tussen een antigeen en de aan de mestcel gehechte antilichamen. Door de heftigheid van die reactie valt de mestcel uiteen. Er komt uit die mestcel een aantal stoffen vrij die in het lichaam allerlei reacties veroorzaken. Die vrijkomende stoffen heten mediatoren. Een van de mediatoren is histamine."

En wat wordt er bedoelt met de heftige reactie waardoor de mestcel uiteenvalt? Is dat te vergelijken met een allergische reactie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Zeg maar tegen de leraar dat hij het boek beter kan wegdoen, want er klopt ongeveer niets van. Op de mestcel, die voorkomt in slijmvliezen zitten een speciaal type antilichamen geplakt. (IgE). Als twee van die antilichamen op 1 mestcel allebei binden met 1 eiwit of suikerketen met een aantal verschillende antigenen dan wordt de mestcel geactiveerd en stoot hij een scala aan vervelende stofjes uit, die waarschijnlijk zijn bedoeld om parasieten als wormen schade te berokkenen. Het meest bekende stofje is histamine en dat is de stof die verantwoordelijk is voor allergische reacties. De mediatoren kunnen ook weer andere afweerreacties in gang zetten.
Het IgE wordt trouwens niet door de mestcel geproduceerd maar door plasmacellen in het bloed, net als de andere antilichamen. Door de sterke binding van membraaneiwitten met het onveranderlijke deel van het IgE vind je het op de mestcellen.