Hoe kan het dat je wallen onder je ogen krijgt als je niet lang genoeg slaapt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Wallen zijn een uitbochting onder de ogen naar buiten. Deze uitbochting bestaat uit vet en vel. De huid rondom de ogen is namelijk voorzien van vet. Dit vet dient als stootkussentje en maakt het mogelijk voor het oog om te draaien ten opzichte van de kas. Als de oogkas te klein is voor het stootkussentje (het vet) ontstaan er wallen omdat het vet een uitweg zoekt. Hier kan je weinig aan doen aangezien het genetisch bepaald is. Wallen onder je ogen kunnen ook door stress of slaapgebrek worden veroorzaakt. Het vetweefsel onder de ogen houdt door vermoeidheid meer vocht vast dan normaal.

Of je wallen krijgt of niet heeft niet enkel met de grootte van je oogkas en vermoeidheid te maken, ouderdom speelt hier ook een rol bij. Naarmate je ouder wordt, wordt je huid slapper. Het bindweefselschotje dat het vet op zijn plaats houdt wordt slapper. Hierdoor zakt de huid samen met het vet onder je ogen en ontstaan er wallen.

Dan zijn er nog de donkere kringen. Deze donkere lijn onder je ogen kan wederom genetisch bepaald zijn maar ook ontstaan door een gebrek aan vocht. De vochthuishouding in je lichaam kan in de war zijn door ziekte of slecht slapen. De huid onder je ogen wordt dan dunner, je kijkt dan als het ware door de huid heen. De grijze kleur die je ziet is de kleur van het grijze botvlies van je schedel. De kring die er verschijnt komt door blauwige bloedvaten.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/hoe-krijg-je-wallen-onder-je-ogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

de huid onder de ogen is dun en transparant
Als je vermoeid en gestrest bent, wordt je huid bleker waardoor de onderliggende bloedvaten duidelijker zichtbaar worden. Ook de bloedsomloop wordt slechter onder invloed van vermoeidheid en stress. Een slechte bloedsomloop zorgt ervoor dat de kringen onder de ogen blauw en donker worden.
bij sommige mensen bevat deze huid ook veel pigment waardoor ze standaard kringen onder hun ogen hebben