Dieren en planten kunnen vaak niet zonder elkaar.Zijn ze ook op dezelfde tijd ontstaan en is dat dan toeval of was dat noodzakelijk?

Insecten zijn noodzakelijk om stuifmeel te verspreiden. Zonder planten konden de insecten geen voedsel vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Insecten zijn niet noodzakelijk om stuifmeel te verspreiden, sommige planten als grassen en bomen gebruiken windbestuiving, maar wel erg handig en er kan versnelde evolutie plaatsvinden doordat sommige planten alleen door bepaalde insecten bestoven worden, terwijl windbestuiving een meer willekeurige bestuiving geeft.

Planten hebben dus geprofiteerd van de aanwezigheid van insecten en beide groepen hebben aanpassingen ondergaan die het beste voortplantingresultaat gaven. Bij insectenbestuiving is het duidelijk dat het voor de plant gunstig is als er veel insecten zijn om hem te bestuiven en voor het insect dat er veel planten zijn om hem van voedsel te voorzien. De plant en het insect worden dan wederzijds afhankelijk en de afhankelijkheid wordt vaak steeds meer gespecialiseerd, met vooral orchideeën en hun bevruchters als de meest uitgesproken specialisten.

In het verleden is het echter gewoon een kwestie van toeval geweest dat insecten windbestuivers begonnen te bestuiven. Mogelijk werden ze aangetrokken door geuren of de aanwezigheid van voedsel bij bepaalde bloemen van windbestuivers. De aantrekkende stof kan zoiets als hash geweest zijn, de substantie die een hennepplant gebruikt om stuifmeel aan te trekken door zijn kleverigheid. Het zou kunnen dat een soortgelijke stof ook de eerste insecten heeft aangetrokken bij de voorouders van de planten die nu door insecten worden bestoven.