Waarom voel ik mijn hartslag in m'n hoofd, terwijl mijn hart veel lager zit?

Ben net wezen rennen en m'n hartslag was natuurlijk enorm toegenomen. Ik voelde m'n hoofd helemaal bonken, hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
78.4K

Antwoorden (2)

Het kan inderdaad vervelend zijn dat je je hart soms hoort bonzen in je hoofd. Je kan je anderzijds verwonderen dat het hart er in normale omstandigheden in slaagt om 5 liter/minuut bloed rond te pompen door onze bloedvaten zonder dat we er veel van merken : je voelt meestal de werking van het hart alleen op bepaalde plaatsen zoals de pols, de halsslagader of op de borstkas thv de punt van het hart.

In sommige omstandigheden zal je je hart ook elders in je lichaam voelen of horen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer het hart meer bloed dan normaal rondpompt : bij inspanning, wanneer je schildklier te hard werkt, wanneer je bloedarmoede hebt, wanneer je zwanger bent enz...Ook bepaalde klepafwijkingen kunnen soms dergelijke vervelende neveneffecten hebben.

Maar de meest voorkomende reden waarom je je hart hoort bonzen is wanneer je opgewonden bent : door prikkeling van ons autonoom zenuwstelsel wordt in dat geval adrenaline (en nog enkele andere stresshormonen) geproduceerd, en zal het hart daardoor heviger en sneller samentrekken. Wanneer dit gebeurt bij inspanning vind je dat normaal, maar in rust is dat vervelend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok maar waarom hoor ik het wel in mn hoofd en niet in bijvoorbeeld mijn schouders of benen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je hoofd zitten zeer veel bloedvaten en hele grote slagaders.
Er zitten heel veel adertjes in je hoofd, en dus komt er ook veel bloed. Als je hard sneller klopt voel je dat dus ook in je hoofd wat meer dan normaal, en meer dan in andere delen van je lichaam omdat er nou eenaal veel bloed naar je hersennen moet.