welk dier trekt twijgjes de grond in?

Twijgjes van een acacia vallen bij mij op de stoep, op verschillende plaatsen tussen de tegels staan rechtop een of meerdere twijgjes in holletjes. Ze zitten er een paar centimeters in. Welk dier doet dat en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als aanvulling op het antwoord van giwenda hier een link meer meer info http://www.trouw.nl/tr/nl/4932/Tuinrubriek/article/detail/3001404/2011/10/29/Wie-zet-de-blaadjes-rechtop.dhtml
Amadea
12 jaar geleden
Maar Eucalypje, in dit artikel gaat het over iets anders dan wat Giweda beschrijft. Dus als ik jou was zou ik die informatie als antwoord gebruiken - voordat iemand anders dat doet!

Het beste antwoord

Als er van die aard hoopjes bijliggen die wormen achterlaten, kunnen het wormen zijn. Die komen 's nachts boven de aarde, poepen daar en gaan dan weer terug, en om mieren en andere roofdiertjes tegen te houden sluiten ze t gaatje zo goed mogelijk af, dus bijvoorbeeld met een takje wat zo diep mogelijk in het gat past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kunnen wel eens mieren doen, die zijn gek op twijgjes, het maakt hun nesten warmer. Denk maar eens aan een mierenhoop die je wel kunt tegen komen in het bos, bijna alleen maar twijgjes en naalden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ze stoppen zelfs de toegangen dicht om de kou te weren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ik geef ze groot gelijk, het is kouder aan het worden en die tocht aan de grond is niet prettig, ook niet voor een mier. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een mier is zo gek nog niet ;)"