Kun je lang genoeg je adem inhouden zodat je stikt, als je dat zou willen? Of is dit praktisch onmogelijk door overlevingsdrang?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5K

Het beste antwoord

Het is een legende denk ik, bekend van Diogenes, de grote cynicus.

Als je het bewustzijn verliest is het mogelijk dat de tong verslapt en de luchtweg blokkeert, vandaar de gewoonte om bewusteloze mensen in zijligging te brengen. Het is dus niet uit te sluiten dat de ademreflex niet voldoet om weer te gaan ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je instinct neemt het over en je gaat dus vrolijk ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs als je het zo lang volhoudt dat je flauwvalt (en dat lijkt me al vrijwel onmogelijk) ga je gewoon weer ademen als je bewusteloos bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt gelukkig helemaal :-)
Ja dit is mogelijk maar alleen als je een centraal congenitaal hypoventilatie syndroom hebt.
Het phox2b gen regelt onze ademhaling hoe verder dit gen is uitgerekt hoe meer je ademhaling in de war is. Deze patienten kunnen 'vergeten' adem te halen bijvoorbeeld in slaap of bij grote concentratie en krijgen dan niet het seintje dat de 02 zakt of de c02 te hoog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ademen is een reflex, en een kenmerk van een reflex is dat je het niet kan beheersen. Zelfs als je het voor elkaar zou krijgen om je adem in te houden tot je flauw valt, zal je zodra dit gebeurt weer gaan ademen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan reflexen wel degelijk tegenhouden. Als je je spieren rond je knie aanspant, dan kan je tikken wat je wilt, maar de reflex blijft uit, net zoals dat je een hete pan wel kan blijven aanraken, ondanks dat je de eerst keer "wegschiet" met je arm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reflexen zijn inderdaad te onderdrukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let wel op, ik zeg dat de meeste reflexen te onderdrukken zijn, niet dat je kan stikken, omdat je je adem inhoudt.
Een paar jaar geleden ben ik met scouting naar de open dag van de politie geweest. Toen de agent vertelde zelfmoord, heb ik dit gevraagd. Hij zei dat het 1 iemand was gelukt.

Oftewel, het kán wel. Maar het is praktisch onmogelijk.