Hoe kunnen sommige niet familie leden toch genetisch materiaal bevatten wat op jou genen lijken?

Moet ik het dan zo zien..
Genen om gemiddeld niet erg lang te worden en iemand anders die dat ook heeft.
Of moet je het zien in bepaalde ziektes die beide hebben?

Hoe moet je dit zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik zie een herhalend thema terug komen. Wellicht is het de optie om je te verdiepen in genetisch materiaal. Momenteel stel je veel vragen die niet geheel correct zijn, of niet van correct aannames uitgaan. Mensen antwoorden wel, maar vanuit oogpunt dat ze denken dat je iets bedoeld.

Een familie 'bevat' geen genen, in een familie KAN een gen worden doorgegeven van vader/moeder op kind dat een MOGELIJK effect heeft op het lichaam.

'Een gen draagt de informatie voor een specifieke erfelijke eigenschap in een cel. '. Het is 1 combinatie van eiwitten binnen het DNA dat bij overerving een bepaald effect KAN hebben. Een ziekte kan zich openbaren bij een nakomeling, maar kan ook geheel afwezig blijven.

Advies (voor je nog meer vragen hierover stelt): Check de bron eens. Wikipedia is (zolang je het kritisch bekijkt) een bron van informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ieder mens is uniek. Maar dat houdt niet in dat er maar 1 familie is die 1.65 zal zijn, of maar 1 familie met blauwe ogen, blond haar, of noem maar op.
Een mens is nou eenmaal een mens, en lijkt daarom altijd wel iets op een ander mens. Zo hebben de meeste mensen een neus, twee oren, twee armen, twee benen. Grote kans dat die kenmerken ietsje lijken op zoals een ander die heeft.
Maar ook al heeft iemand wat ledematen of kenmerken niet, dan nog zal die wel lijken op een ander mens. Al was het maar omdat iemand als een mensenkind is geboren.

Een mens lijkt nou eenmaal het meest op een (ander) mens, omdat het een mens is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaalde erfelijke eigenschappen kunnen natuurlijk in nogal verschillende genetische lijnen voorkomen.
Genen die de groei beperken komen ook voor bij Zuidafrikaanse stammen en daar ben je waarschijnlijk niet nauw mee verwant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe meer je terug gaat in de tijd hoe meer verwantschap er in het dna te vinden is... Zo schrijft de wetenschapper dat er MAAR twee voorvaderen zijn van alle mensen die momenteel het Europese grondgebied bevolken... Dat gaat erg ver terug...

De link gaat terug tot 8000 jaar, maar je kunt ook veel verder terug, wellicht heeft de bijbel toch gelijk en gaat het 4004 jaar (volgens de bijbel dan) terug tot één vrouw en één man... Als we dan niet allemaal familie zijn, dan weet ik het ook niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probleem hierbij is dat de laatste gemeenschappelijke mannelijke voorvader en de laatste gemeenschappelijke vrouwelijke voorvader (voormoeder?) volgens mij zo'n 15.000 jaar uit elkaar liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar volgens de bijbel kan dat niet... Maar het zou goed kunnen hoor...
Ondanks dat voor sommige schijnbaar overeenkomstige uiterlijke verschijnselen zoals lichaamslengte verschillende genen verantwoordelijk kunnen zijn, hebben mensen ook heel, heel erg veel genen met elkaar gemeen. En hoe kleiner (nauwer verwant) de groep, hoe meer gemeenschappelijke genen.

Zo hebben we sowieso al bijna 97 % (!) van ons DNA gemeen met chimpansees (en iets van 70 % met pakweg fruitvliegjes), en zitten alle verschillen tussen mensen onderling in die drie procentjes verscholen.

Dus ook al heeft een gemiddelde pakweg Volendammer meer genen gemeen met zijn buurman dan een Chileen met een Japanner, de verschillen zijn zo verwaarloosbaar klein, dat alle mensen tot één en dezelfde soort behoren en allemaal onderling kunnen voortplanten (in tegenstelling tot bijvoorbeeld berg- en laaglandgorilla's die vlak bij elkaar wonen maar genetisch teveel verschillen om nakomelingen te produceren).

Kortom ; het zou een wonder zijn als je GEEN genen gemeen had met elke willekeurige man, vrouw, collega, chef, tegenstander, teamgenoot, ja, zelfs met je partner. Met familie is die band wel net effe hechter (vooral 'mislukte' stukjes DNA hebben de neiging om in families rond te blijven zingen, vandaar dat voorplanting met niet-directe familie de voorkeur heeft) , maar uiteindelijk, als je ver genoeg terugrekent, zijn we eigenlijk allemaal familie van elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt miljarden genen, net als ieder ander mens. Dat jij de enige bent die precies al deze genen heeft, maakt dat jij uniek bent. Maar er zijn duizenden, miljoenen mensen die gedeeltelijk dezelfde eigenschappen hebben als jij, voortvloeiend uit dezelfde genen.

We hebben allemaal genen die hetzelfde zijn. Maar mijn linker buurman heeft weer andere genen met mij gemeen, dan mijn rechter buurman.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het kan dus wel zo zijn dat de één meer verwante met je heeft dan de ander? Of komen die verwante echt alleen maar voor bij familie leden
itsme
14 jaar geleden
In de praktijk komt het er op neer dat alleen je directe familie (dus broers en zusters) grotendeels genetisch met je overeen kunnen komen. Zelfs je vader of je moeder staan verder van je af: omdat je een kruising bent tussen vader en moeder heb je 50% van beide.