Wat is nu precies het verschil tussen een mannenstem en een vrouwenstem en hoe is dat ontstaan?

Bij de meeste mensen kun je ook ongezien horen of het om een man of een vrouw gaat. Een mannenstem is lager dan een vrouwenstem. Hoe komt dat, waarom is het zo, en hoe is dat ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
7.9K
AWM
14 jaar geleden
Ik denk dat je hier wel het antwoord kunt vinden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/adamsappel-mannen-functie-bestaat.25515
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd.als je de antwoorden op mijn vraag leest,vind je het antwoord op jouw vraag ook.
Hij staat zelfs nog open !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jullie hebben gelijk, ik had die vraag helemaal nooit geopend. Ik ga nu naar bed, dus zal de vraag morgen sluiten (moet weer een uurtje tussen zitten)

Het beste antwoord

Hoe de stem werkt heeft men pas in 1854 ontdekt. De Spaanse zanger Manuel Garcia gebruikte een tandspiegel als keelspiegel. Zo zag hij hoe de klank ontstond. Aan het uiteinde van de luchtpijp, in het strottenhoofd, bevinden zich de stembanden. Deze stembanden (twee dunne vliesjes) gaan trillen wanneer we de lucht uit onze longen langs de luchtpijp naar buiten persen.
Bij kinderstemmen kun je moeilijk het verschil horen tussen een jongensstem en een meisjesstem. Het ‘instrument’ is bij beiden nog hetzelfde.
Tussen het 12de en het 15de levensjaar krijgen het strottenhoofd en de stembanden hun definitieve grootte. Bij een jongen groeit het strottenhoofd onder invloed van mannelijke geslachtshormonen en worden de stembanden langer en dikker; ze krijgen meer volume en dus wordt de toon lager. De jongensstem daalt een octaaf en verandert in een mannenstem.
De meisjesstem wordt een vrouwenstem. Die verandering is bij de meisjes niet zo duidelijk waar te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een mannenstem is lager dan een vrouwenstem omdat de stembanden langer zijn.
Doordat zijn stem lager is kan een vrouw gemakkelijker een man vinden in het donker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lengte van de stembanden is de oorzaak... Niet meer en niet minder...
Bij een man zijn die doorgaans langer dan bij een vrouw...
Het is evolutionair voordeel, e soort mens is sterker doordat er verschillen zijn in man en vrouw... Dus de lagere stem heeft zijn doel in het leven en draagt bij tot het overleven van de soort...
Bijvoorbeeld in oorlog kun je horen of het een vrouw of een man is alleen al aan de stem, dus kan het leven juist wel of juist niet gespaard worden...

Het is spontaan ontstaan, mannen met lagere stem hebben (of hadden) meer aantrekkingskracht en dus die mannen werden bevoorrecht om tot nakomelingen te komen enz enz...